|
Yin și Yang în alimentație, felul de evidențiere a celor două.
|
Știu
că vă este greu
să
rețineți
atâtea lecții într-un timp așa de scurt,
dar eu sunt obligat
să vă scriu cât mai
repede
și cât mai
explicit.
Iar dumneavoastră
încet, veți însuși aceste lecții, și veți
înainta cu succes
în tainele Yogi.
Vom
continua cu legendara,
Medicina
Tradițională Chineză,
dar
vom
căuta
să analizăm ce
înseamnă YIN(Ida)
și YANG(Pingala) în
alimentația dumneavoastră,
adică:
cereale, legume,
fructe
și
alte
produse de origine animală.
Dacă alegem
un sistem
de coordonate
spațial XYZ, având originea
în
O.
Dacă avem plasat un sportiv
care are în
mână o sfoară de care este legată o greutate.
Dacă sportivul se
rotește în jurul punctului O
și antrenează
în mișcarea
sa
și sfoara
cu greutatea legată,
în acest caz se nasc
două forțe opuse.
Forța
pe care o opune
sportivul ca sfoara și greutate să nu se îndepărteze
de el se
numește forță centripetă,
deci este o
forță
care are sensul
de la exterior
spre interior.
Dacă
vom da
drumul sfori ea
se va
îndepărta
de sportiv,
iar forța care îndepărtează
sfoara cu greutate de noi se
numește forță
centrifugă.
Astfel YIN
este
numele dat oricărei
forțe(activități)
centrifuge,
care produce efectul
de dilatare a corpului.
Iar YANG
este numele dat oricărei
forțe(activitate)
centripetă
care produce efectul
de constrângere(reducere)
a corpului.
Vom
face un mic tabel.
Caracteristici
|
YIN
|
YANG
|
Simbol
|
▼
|
▲
|
Efectul
produs.
|
Expansiune(dilatare)
|
Contracție(micșorare)
|
Forța
produsă.
|
Forța
centrifugă.
|
Forța
centripetă.
|
Se
pune
problema cum să recunoaștem YIN-ul și YANG-ul?
Așa cum am mai spus
YIN și Yang nu
sunt două
valori absolute
ci
sunt cele două
fețe
ale
aceleiași energii și
nu au
valoare decât unul în raport cu altul.
Toate fenomenele
și
lucrurile acestei lumi vizibile conțin
mai
multă
sau mai puțină
intensitate Yin sau Yang.
Totuși
în
vorbirea curentă
se spune„ăsta-i
Yin” sau„ăsta-i Yang”.
Totuși dacă privim
puțin lucrurile, acest mod de analiză
simplist duce
la o mare
confuzie
și nu
înțelegem
esența
lui
Yin
și
Yang decât în mod analitic.
Totuși
în alimentație se va percepe un lucru: că este Yin
sau Yang,
după
cantitatea
dominantă
din el, vom spune că
elementul
este Yin
dacă
în el domină
această calitate
și este Yang
dacă
în el
domină această calitate.
Ca să putem determina
cantitatea
dominantă
există o stare
medie„echilibrată”
în funcție
de care se stabilește
calitatea Yin sau Yang.
Apa,
de exemplu, reprezintă starea lichidă
și
prezintă
următoarele
calități:
inconsistență,
diviziune
ușoară,
transparență,
în ea apare ușor
forța centrifugă(dacă
forma în care se găsește este
distrusă
apa se
împrăștie foarte ușor),
după aceste calități
îi vom da
calificativul de YIN.
Aceasta
corespunde
după felul
cum am dat noi definiția
Yin.
Să luăm un
bob,
uscat
și foarte
dur
și având o formă
precisă,
îi vom da calificativul
de YANG.
Aceasta
corespunde
după felul
cum am dat noi definiția
Yang.
În
acest bob
apar
puternice
forțe
centripete
care mențin
bobul
strâns unit.
Mai putem face o clasificare
în funcție de densitate:
corpurile
care plutesc pe apă sânt Yin,
iar cele care se
lasă
la fund
sânt Yang.
În acest mod putem
spune că
corpurile
care au densitatea
mai mică ca 1 plutesc
și
sunt Yin,
iar cele care au densitatea
mai
mare ca 1 cad la fund și
sânt
Yang(vezi
tabloul cu figura 16.). Totuși formele„verticale”,
alungite,
pline,
sunt YIN,
iar formele
orizontale,
îndesate,
decupate,
sunt trecute
la Yang.
Vom
da niște exemple: sparanghelul
este Yin
în comparație cu
morcovul și
pătrunjelul
și este
Yang în
raport cu spanacul.
Să
lămurim
puțin lucrurile, sparanghelul
crește
la
suprafață
și
mult
vertical
deci în el apare
o forță
centrifugă
comparând-ul cu morcovul
care
crește în pământ(în
jos) și este puternic
îndesat
și în el
apare o forță centripetă
este
normal
să fie YIN
conform definițiilor
noastre(vezi
tabloul cu figura 17).
Acum vom face o
clasificare după culoare:
a). culorile
violet indică o tendință YIN,
b).
culorile verde
indică
o tendință mediană,
c).
culorile roșu indică o tendință YANG.
În
acest caz,
culoarea este o indicație precisă,
totuși ea nu joacă
decât un rol secundar,
având în vedere caracterul
său superficial
și schimbător.
Exemplu
tomata
este roșie,
însă este Yin
datorită conținutului
ridicat de apă.
Să
mai luăm un exemplu,
napul
care este
rotund
și este
Yang,
dar la partea sa
superioară apare culoarea
violet,
iar varza
roșie
este în realitate
o varză violet,
mult mai Yin
decât
varza
verde,
iar sparanghelul
are foi
interioare violete,
trădând natura sa profundă
de
Yin.
Una din caracteristicele
importante ale legumelor
este conținutul în apă
și
aciditatea
etc. În
acest caz lăcomia
după câștiguri
mari,
împing
mulți agricultori
spre
legume
și fructe
mari
și frumoase,
dar cu un conținut
ridicat de apă,
deci Yin.
Să mai dau un exemplu
din viața
mea,
se știe că eu am crescut
în satul Josani înainte
de a veni
colectivul
în sat(lucrul
după modelul
Rusesc a pământului)
eu
mâncam multe fructe
și legume.
Printre acestea putem aminti„mărul”
care
era fructul
de bază
a oamenilor
din satul Josani,
iar eu mâncam
mere toată vara,
toamna
și iarna
până le terminam.
Toate lucrările pregătitoare
pentru obținerea
unei
recolte
mari se
desfășurau
într-un ceremonial solemn
astfel: După ce
iarna noi copii strângeam multă zăpadă la rădăcina
pomului(pentru
a înflori
mai târziu
și
a avea
apă suficientă la rădăcină).
Totuși
lucrările începeau
toamna cu
săparea
de
jur împrejur(cam
3 metri diametru), peste care puneam gunoi
de grajd.
Iar
primăvara timpuriu (dacă
se poate la sfârșitul luni
februarie)
curățam
pomi de omizi
și tăiam
crengile uscate.
În
acest fel noi nu
foloseam nici o chimic-ală,
pentru
a
avem o recoltă mai
mare
sau să-l stropim cu soluții
împotriva insectelor(
se
făcea totuși un stropit primăvara până pomul nu era înflorit).
După
recoltare
mărul era
depozitat
în podul șurei(grajdul
de vite) în
paie,
dar care avea totuși
o ventilație naturală(vânt),
iarna era acoperit cu paie
și haine
deasupra.
Dacă la început mărul
cules era Yin,
odată
cu
statul în paie
el se Yanghiza
și astfel el se
îmbogățea în zaharuri foarte dulci
și primea o aromă
deosebită,
era plăcere
să-l mănânci,
dacă îl miroseai
avea
un
miros parfumat deosebit.
În
timpul
sistemului comunist românesc
am observat eu că ceva
nu e bine
cu merele
cumpărate
de la Gostat,
dar nu era definitoriu
că ar fii multe
chimicale(merele
nu miroseau chimicale)
și mai
mâncam mere.
După„Lovitura
de stat împotriva comunismului Românesc”,
piața
românească a fost invadata
de
mere din Uniunea Europeană,
la început le-am mâncat
cu greu.
Dar la un moment
dat
între Vishudha
chakra și
Lalana
se formase
niște grețuri foarte mari
cu gusturi de
halenă
și
parcă
se formase vârtejuri în gât.
Era ceva insuportabil
și
atunci am
început să analizez cauzele posibile
și atunci am dat vina
pe mere
pentru că mâncasem
mere înainte.
Analizându-le
și
verificându-le
am observat
că
unele
aveau o soluție
la suprafață
care nu putea fi
eliminată prin spălare cu apă
și
am hotărât
să curăț
mărul,
cu grosimea
coji de 2 milimetri.
Am mâncat
mărul, a
dispărut
din gât
toate manifestările,
dar chimicalele
nu au dispărut,
ele
erau pătrunse
în tot mărul
și după un
anumit timp
nu am mai
putut să-l
mănânc.
Și în acest caz am renunțat
pentru totdeauna
să
mai mănânc
merele din Uniunea Europeană.
În ultimul timp Uniunea
Europeană
produce
mere ecologice,
dar cu preț
de trei ori mai mare
și într-o cantitate
limitată.
Sfatul meu
este să renunțați
la merele din Uniunea
Europeană.
Cine
îmi
produse mirosul de halenă,
grețuri
și vârtejuri
în
gât,
nu era alta decât
Marea Zeiță Kundalini care
mă avertizase
să nu mai consum
mere,
iar eu ignoram
avertismentele Domniei
Sale.
Dacă Marea
Zeiță Kundalini
este puternic trezită
în
corpul
subtil
a dumneavoastră
Ea
este cea care distruge
otrava,
înainte de a pătrunde
în sânge.
Toate
aceste avertismente
ale Mari
Zeiță Kundalini au
continuat
de fiecare dată
când
mâncam mere, dar la un moment dat mi-am dat
seama
și am renunțat
pentru totdeauna la mere(deși
mai aveam dorință de a mânca mere). În cazul dumneavoastră
care
sunteți
un yoghin
fără ca Marea
Zeiță Kundalini să
fie puternic
trezită
și corpul dumneavoastră
subtil
prin
funcțiile
sale
fiziologice(învelișul
de Pranayama slăbit) nu va putea
elimina,
otrava,
ea
va
pătrunde în sângele
dumneavoastră
și de acolo
în tot corpul.
Totuși
printre dumneavoastră
s-ar putea să fie un
medic
și să spună că în
gât apar grețuri și
datorită unui protozoar
numit giardia(sau
lamblia) care are
dimensiuni
microscopice
și
trăiește
în intestin.
Infecția se face prin apă,
alimente
contaminate
și muștele
au rol în răspândirea boli.
Boala se numește Giardioza(sau
lambliaza) și se manifestă
prin dureri abdominale(colici),
vărsături,
diaree,
tulburări
nervoase,
chiar convulsii.
Totuși
fenomenele
produse
în gât de Marea
Zeiță Kundalini
au
o intensitate
mult mai mare
și se
manifestă virulent.
Despre Giardioza(sau
lambliaza) putem
spune că se hărănește
cu
magneziul din intestinele dumneavoastră și
astfel vă produce o puternică insuficiență
de magneziu.
O să mai discutăm
despre Giardioza(sau
lambliaza) pentru
că eu nu sunt de
acord
cu factori de transmiterea
boli(la
acești factori
eu aș mai adăuga blocajul chakrei
Lalana).
Jocul
YIN – YANG.
Pământul
este Yang
în comparație cu atmosfera
(mai ridicată și mai puțin densă).
Dacă
privim suprafața
solului care este linia
de separație a Yin și Yang
vom constata o inversiune
a semnificației
formelor.
Astfel, formele verticale
ale morcovului,
barba
caprei
și salată,
sunt indicii Yang,
corespund
unei mișcări
descendente,
adică unei forțe
centripete îndreptată
către
centrul
pământului.
Și mai avem
rădăcinile ramificate ale salcâmului,
rizomii
cartofului,
miceliul ciupercilor,
sunt
subterane,
dar sunt
în plan
orizontale
și asta le face să fie
YIN.
Cănd vom studia
o plantă,
după inventarul
caracterelor fizice,
este bine să situăm
planta
studiată după valoarea
sa biologică:
crește
ea rapid ca sparanghelul,
roșia,
ciuperca,
sau cere un timp
lung
de
maturitate precum morcovul,
păpădia,
cerealele?
O găsim în mod natural
primăvara,
vara
și toamna?
Petrece planta
iarna în pământ?
(frigul Yanghizează).
Provine
planta
respectivă dintr-o regiune
rece,
dintr-o țară
însorită?
Dintr-o cultură
în seră?
Astfel
cea ce este Yang
este
mai avid
de apă
decât cea ce este Yin,
în acest caz
Yang atrage
Yin,
iar Yin
respinge
Yin.
În acest caz prin fierbere
(gătirea pe
foc,
deci principiul Yang)
a Yin-ului
apei
se ajunge la penetrarea
sa.
Invers, marele
Yin
a uleiului
utilizat
în prepararea
unui fel de mâncare va
favoriza penetrarea Yang-ului la gătirea pe foc.
Făina
de hrișcă(mai
ales prăjită), kuzu(vezi
explicația), „pompează”
literalmente apă,
în timp ce
legumele
și
fructele o resping mai degrabă.
Sarea,
foarte Yang(extremitatea
Yang a imensități Yin a mări)
penetrează
mai ușor
elementele
Yin
pe care le
yanghizează,
producând
eliminarea apei
și acidități.
În acest caz Yin(apa)
este atras înspre
exterior
prin sare
adăugată,
după un anumit timp de coacere(fierbere),
în
acest caz spunem
că sarea
a
penetrat
fiind atrasă de
natura Yin a
elementului. Dacă analizăm
puțin
lucrurile
vom vedea că Yin-ul
eliminat este
atras la rândul
său
și
revine
către centru unde el se yanghizează
la rândul
său.
Efectul sării
se observă imediat
când este adăugat
la o legumă verde
în timpul gătiri
înăbușite.
O legumă rădăcină
se va
înmuia
în timp mai îndelungat.
În acest caz
vom compara
cantitatea de sare
care o poate „înghiți”
o
roșie,
un cartof
sau o ciupercă,
cu
cantitatea
de sare
absorbită
de o cereală,
un
morcov
sau o
cicoare de iarnă(veți
vedea ce multă sare
absorb primele), pentru că sunt
foarte Yin(au
multă apă). Putem
trage o concluzie:
că pe vreme
rece (Yin),
noi simțim
nevoia
să consumăm
mai puțină apă,
iar când vremea
este caldă(Yang)
simțim o nevoie
acută să consumăm mai multe alimente Yin
și
băuturi(apă)
și de asemenea, în mod
necesar sare,
pentru a le
asimila.
Eu
v-am arătat pănă acum diferite
metode
de a
recunoaște un„bun Yang” și
un„Yang
rău”
sau un „bun
Yin”
și un„Yin
rău”.
Toate aceste
cunoștințe se
dobândesc
prin cunoaștere,
perseverență
și o puternică
răbdare.
La început veți face multe
greșeli
în clasificarea
Yin
sau Yang,
dar odată cu trecerea
timpului
veți căpăta
experiență mai
multă.
Vom face un tabel pentru clasificarea comparativă relativă a
alimentelor.
CLASIFICAREA
COMPARATIV RELATIVĂ A ALIMENTELOR.
|
Nr.
|
YANG
|
YIN
|
1
|
Cereale
|
Cereale:
în spic
|
Leguminoase
|
Leguminoasele:în
păstaie, în înveliș(cățel)
|
2
|
Grâu
|
Grâu:
spice adunate(restrânse)
|
Porumb
|
Porumb:
spice dilatate, tulpină mare.
|
3
|
Azuki
|
Azuki:
mic, rotund.
|
Bobi
|
Bobul:
mare, verde.
|
4
|
Animal
|
Sânge:
roșu și cald.
|
Vegetal
|
Sevă:
verde, rece, ascendent.
|
5
|
Brânză
|
Brânza:
coagulează și curge.
|
Unt
|
Untul,
plutește pe lapte.
|
6
|
Ouă
|
Oul
este o grăunță.
|
Lapte
|
Laptele
dilată mamele.
|
7
|
Morcov
|
Morcovul
plonjează în pământ.
|
Dovleac
|
Dovleacul
este afară(pe orizontală)
|
8
|
Dovleac
|
Dovleac
este rotund, plat.
|
Dovlecel
|
Dovlecel
se dilată în lungime.
|
9
|
Legumă
|
Legumă:
crește aproape de sol.
|
Fruct
|
Fructul.
Crește pe ramuri (depărtat de sol).
|
10
|
(Sălbatic)
|
Sălbaticele:
sânt mai mici și rezistente.
|
(De
grădină)
|
De
grădină: sânt uscate, suple. Mai mari.
|
11
|
Măr
|
Măr:
fructul crește în jos.
|
Pară
|
Para:
crește în sus.
|
12
|
(de
câmp)
|
Un
copac de câmp, „de drumul mare”.
|
(de
livadă)
|
Trăiește
mai mult.
|
13
|
Rădăcină
|
Rădăcină
crește în jos.
|
Frunză
|
Frunză
crește în sus.
|
14
|
Compot
|
Compotul
primește acțiunea focului.
|
Fruct
crud
|
Fruct
crud: primește acțiunea sării.
|
15
|
Oleaginoase
|
Uleiul
este seva.
|
Uleiuri
|
Yin,
extrasă prin presiune.
|
16
|
Ulei
de rapiță
|
Rapița
petrece iarna în pământ.
|
Ulei
de arahide
|
Arahidele
sunt plante tropicale.
|
17
|
Sare
|
Sare
cauterizează.
|
Zahăr
|
Zahăr
infectează o plagă.
|
18
|
Cafea
de orz
|
Orz
prăjit și fiert.
|
Bere
|
Fermentat
|
19
|
Murătură
în sare
|
Sarea
extrage aciditatea
|
Murătură
în oțet
|
Oțetul
parfumează.
|
20
|
Vin
alb
|
|
Vin
roșu
|
Vinul
roșu este mai degrabă vin violet.
|
21
|
Cicoare
de iarnă
|
Andivă:
galben(obscuritate)
|
Anghinare
|
Anghinare:
violet înăuntru.
|
Concluzie,
dacă analizăm puțin tabelul vom observa cu ușurință
clasificarea relativă a acestor alimente. Să dăm un exemplu:
luăm o plantă care crește în zonă cu multă apă pe vale(zona
Yin) și aceiași plantă care crește pe deal(zona Yang) și le
comparăm vom vedea că planta de pe deal e Yang, iar cea din vale
este Yin(deși sunt aceleași plante).
|
Mai
rămâne o noțiune de lămurit în
cadrul alegeri, preparări și fabricări
alimentelor și anume cum
facem„echilibrul” între Yin și Yang.
Acest echilibru între Yin și Yang
nu se obține printr-o etică
sentimentală sau filozofică ci este
rezultatul unei căutări
și a unei experimentări continui. Totuși eu
vă zic să începeți prima dată să vă
însușiți prin gust, miros,
pipăit și privire ce înseamnă
Yin și Yang și după aceia să le
echilibrați. Să zicem că am făcut o mâncare
cu un puternic echilibru între Yin și
Yang(deci un echilibru static) în acest caz am obținut
o compoziție ideală(mâncare). Dacă atunci
consumăm mâncarea vom avea acest echilibru(dar
acest echilibru este într-o perpetuă
mișcare). Dacă punem mâncarea la frigider
ea se yanghizează și când o mâncăm a doua zi
trebuie s-o încălzim, dar echilibru
Yin – Yang este modificat, eu vă zic să încercați
să faceți din nou echilibrarea. Mai putem avea
un control de echilibrare și prin scaune
și urine. Astfel urinele prea frecvente ne
arată că avem un exces de Yin, adică țesuturile
sunt prea dilatate și au un tonus slab.
Excesul de lichide se datorează mai multor factori:
a). Pentru a curăța rinichii, b). lucrăm într-un
mediu prea cald și pentru echilibru
consumăm multe lichide, c). mâncăm anumite
mâncăruri care ne cere să bem apă. Tot
acest exces de lichide în corp pe termen lung
duce la dilatarea țesuturilor și apoi a
întregului corp. Un om sănătos are în
medie, 3 – 4 urinări pe zi( la femei sunt mai
puține, întrucât ele sun de constituție Yin și beau în general
mai puține lichide). Prin controlul urinărilor pe zi ne
putem da seama dacă suntem sau nu bolnavi.
Urina trebuie să fie de un galben frumos, auriu
fără depuneri. Prea închisă la culoare,
indică un exces de Yang, totuși dacă este roșu
spre maronie acolo este un cancer. Am fost la
spital când unchiul Moldovan Ion a fost bolnav
și doctorița i-a luat urină și avea
culoarea roșu spre maronie, iar doctorița a
spus că are cancer și a murit în
două săptămâni. Tot aceiași probă am
văzut-o și la fretele meu Gheorghe(și el a murit
într-o săptămână). Ei nu au făcut yoga,
a fost pentru mine ultima dată când am
mers la spital și am asistat la moartea cuiva.
Aceste ființe umane sunt puternic ignorante și
nu fac nici odată Pranayama, vă rog să nu vă
pierdeți timpul cu ele, vă duc numai în
mocirla creației. Scaunele care au o
regularitate normală vă arată că sunteți un
om sănătos. În acest caz scaunele sunt bine formate,
de un miros agreabil( așa se spune că au mirosul
gazului metan), plutesc pe apă, au o
culoare de chihlimbar și ies cu o mică forțare,
doar în câteva secunde. Să vă povestesc
o întâmplare de a mea din anul
1985, în acea perioadă făceam parte din
echipa de șah a Fabrici de Mobilă din Arad. Aveam de
2 ori pe săptămână antrenament și în acest fel
trebuia să mă duc la Wc-ul săli , după ce m-am
ușurat, am tras apa și am plecat, nu am
observat nimic. Dar după un an am observat că scaunul
meu nu merge la fund și am tras apa și nici
atunci nu a mers la fund, am stat până s-a
umplut bazinul și iarăși am tras apa,
nici de data aceasta nu am reușit să elimin tot scaunul,
totuși ceva mai plutea la suprafață și am
plecat. În urma mea a intrat un domn mai în vrâstă,
care când a venit în sală a strigat în„gura mare”,
care a fost la Wc și nu atras apa„este o
chestie de bun simț”. Eu nu am zis nimic că
eu trasasem apa de două ori. Acasă ca să scap
de scaun aveam o găleată cu apă pe
care a turnam în Wc. Deci plutitul
pe suprafață a scaunului(scaunul este de principiul
Vata) vă arată că sunteți foarte sănătos.
Dacă scaunul coboară în apă(scaunul este de
principiul Kapha), vă arată că aveți o dereglare în corp.
Acum când sunt yoghin avansat, scaunul îl
fac o dată pe zi, o dată la două zile,
sau o dată la trei zile și atunci într-o
cantitate medie și va pluti puternic pe apă,
numai cu 2-3 rezervoare de apă îl puteți elimina. Un
exces de Yang aduce după sine scaune
închise la culoare, tari, în biluțe,
grele (scufundându-se în apă), în
acest caz veți simți că aveți un corp
greu(mai ales când fugiți). Un exces de Yin
dă scaune moi, mirositoare, divers
colorate, care vă indică faptul, că
aveți numeroase dereglări. Tote aceste observații
asupra urinei și scaunelor trebuie să se facă în
decurs de o săptămână. Este necesar să
yanghizăm propriul corp în mod progresiv.
Totuși în viața de toate zilele există o dorință
activă la om pentru alimente de tip Yang, iar
la polul opus se manifestă o aversiune
sistematică față de tot ce este Yin.
Să vă arat un exemplu din viața mea, așa după cum
v-am spus m-am născut în satul Josani și acolo aveam
grădini mari și ca îngrășământ foloseam gunoiul de grajd
bine fermentat. În grădină aveam multe legume naturale mari
și frumoase, vă voi da un exemplu„roșia”(are
culoare roșie, dar este Yin, conține multă apă), când voiam să
mănânc(la noi se mâncau cu slănină) roșii,
mergeam în grădină să îmi aleg roșiile,
alegeam după formă, mărime,
miros și starea de coacere, iar
după ce mâncam îmi formam și gustul care
trebuie să îl aibă o roșie care e
puțin yanghizată. În perioada comunistă
am cumpărat roșii de la cetățeni particulari,
cele de la gostaturi nu le puteam mânca.
Iar acum roșiile care sunt în Mol-uri
nu le pot mânca și le-am aruncat, iar
roșiile care le cumperi de la piață
trebuie să fii atent, uni proprietari folosesc
chimicale. Totuși în viața de zi cu zi
nu putem trăi fără un minimum de
Yin(apă minim 2 litri pe zi). Este greșit să credem
că vom echilibra un surplus de Yin mâncând imediat
un Yang compensatoriu. În acest sens când vedem
că avem un corp dilatat(exces de Yin) de apă
vom face un tratament de durată cu alimente
yanghizate, care trebuie să fie progresiv,
regulat și foarte lent aplicat. În
acest fel este preferat un echilibru între Yin
mic și Yang mic, față de Yin mare și
Yang mare. De aceia vorba bucătarului„delicatețea
în bucătărie aduce suplețe în viață, în timp ce
extremele provoacă suișuri și coborâșuri,
chiar dacă ele sunt luate împreună și perfect echilibrate”.
Să tragem o concluzie care sunt criteriile unui bun echilibru între
YIN și YANG(vezi tabelul).
Nr.
|
CRITERII
ALE UNUI BUN ECHILIBRU ÎNTRE YIN ȘI YANG.
|
1
|
Menținerea
controlului perfect a scaunelor și urinei zilnice.
|
2
|
Dacă
nu faceți bășici pe piele și nici insolație.
|
3
|
Dacă
țânțarii nu vă mai deranjează.
|
4
|
Dacă
nu aveți crampe și nici dureri de șale.
|
5
|
Dacă
nu transpirați pur și simplu pentru că e cald.
|
6
|
Dacă
nu aveți migrene, nici chiar o singură zi pe an.
|
7
|
Dacă
nopțile dumneavoastră sunt calme și trezirea voastră este
ușoară.
|
8
|
Concluzie:
atunci înseamnă că echilibru dumneavoastră alimentar este
corect, totuși acest echilibru nu se poate obține numai după 2
până la 3 ani de muncă. Eu vă recomand să nu vă
descurajați(munca în timp vă va duce la cunoaștere).
|
„Yanghizarea”:
Acest cuvânt pare simplu, dar greu de
realizat (pentru uni greu de înțeles), totuși termenul
desemnează un ansamblu de efecte, precum gătirea(focul),
uscarea, acțiunea sări, presarea sau
acțiunea timpului etc., toate aceste efecte
influențează factori YANG. Totuși yanghizarea
are un aspect ascuns și greu de înțeles de
omul simplu (neinițiat în echilibru Yin
și Yang). Să luăm un exemplu, eu mă duc de multe ori să
cumpăr pâine de la brutărie și îi zic doamnei să îmi
dea pâinea arsă, ea îmi pune două pe masă să
aleg. Și eu aleg, care este arsă și
pătrunsă în adâncime de foc, iar doamna îmi
spune„sănătoși sunt cei care mănâncă
pâine arsă”. Să nu vă păcăliți să luați
pâine arsă, dar care a stat mai mult în magazin e
umezită și e pătrunsă de Yin. Scopul yanghizări
este de-a avea un corp armonios și o gândire limpede.
Nu trebuie să tragem o concluzie greșită că Yin și
Yang ar fi o unitate dialectică, ci Yin și
Yang sunt două aspecte ale aceleiași energii.
Dacă analizăm puțin această calitate Yin -Yang a
alimentelor vom vedea că aceasta este un factor deosebit,
față de vitalitatea sau de virtuțile nutritive.
Astfel un aliment gătit poate părea„mort”
deși în realitate el conține foc, sare,
presiune, timp. Toate aceste valori
intrinseci ale alimentelor,Yin și Yang
sunt precum vitaminele și proteinele.
Alimentele nu se pot debarasa de ele,
Yin-ul și Yang-ul aparțin alimentelor.
Mișcarea vieți este o spirală centripetă, în acest
mod noi încercăm să reproducem această
mișcare spirală ca să asimilăm mult Yang(vezi
tabloul cu figura 21. SPIRALA YANG). Se știe că Soarele se
găsește pe un braț spiral în Galaxia noastră„Calea
Lactee”. Toată acestă poziție îi dă
Soarelui o anumită forță YANG, care
este transmisă planetelor și ființelor
din sistemul său planetar. Să luăm un exemplu să
zicem că avem un sistem planetar
care este situat aproape de centrul spiralei, acolo
forța Yang va fi enorm de mare, iar ființele
care vor locui în acele locuri, vor trebui să aibă
în compoziția corpului puțină apă(Yin).
Dacă analizăm evoluția omeniri pe pământ, vom
vedea că inteligența omului a evoluat
numai atunci când omul a consumat mâncare
fiartă(Yang) și în acest mod focul (Yang)
diferențiază omul față de animal. Vom
da câteva recomandări: a).Yanghizați
legumele și chiar fructele și evitați alimentele
Yin. b). Tot ce este încărcat de forța centripetă,
concură la creșterea polarității noastre Yang și
în acest fel noi ne facem un corp subtil(Yang) care ne va
permite să avem întrupări cât mai aproape de
centrul spiralei. c). Invers Yin-ul în exces distruge,
lichefiază (micșorează) capacitățile noastre și
produce dilatarea(împrăștierea) corpului. d). Yanghizarea
mai înseamnă a face ca alimentele să fie penetrate de foc
prin intermediul călduri, sării, presiuni și
timpului. e). Yanghizarea mai reprezintă, deplasarea
în spirală creatoare, spre centrul ei, în acest
sens forța Yang(centripetă) restrânge țesuturile organice
și le tonifică. Cea ce duce și la o mai mare
armonie în funcționarea diferitelor organe. f).
După aceia elementele Yin ale alimentației,
vin să dinamizeze acest„miez” de energie,
permițând apoi exteriorizarea calităților
noastre și comunicarea cu lumea exterioară. g). O
alimentație ne-yanghizată va duce repede la dispersia
forțelor până la epuizare. h). A yanghiza o
legumă, înseamnă a o încălzi încetișor până ce
ea devine aparent transparentă, sticloasă(crocantă),
iar culoare să se deplasează spre nuanțe mai
calde. i). Este bine să yanghizezi cu ajutorul
unei mici cantități de ulei vegetal, a cărui
calitate Yin permite Yang-ului din foc să penetreze
leguma. Dacă punem apă ea nu face decât să producă
fierberea legumei. Totuși după ce am terminat yanghizarea
vom pune puțină apă, pentru a diminua puțin din Yang.
j). O cantitate mică de alimente Yin trebuie să
însoțească mereu alimentele Yang, pentru a facilita asimilarea
lor. k). La fel o cantitate mică de alimente Yang va
însoți alimentele Yin, pentru a evita dispersia energiei
lor. l). Totuși trebuie să fim foarte atenți când
facem yanghizarea, ea este o acțiune delicată, cu
multă blândețe și fără violență. O yanghizarea
prea puternică, exceptând cazurile particulare,
sfârșește prin producerea de îndărătnicie și
duritate a gândirii, producând un efect contrar a cea
ce urmărim. m). Nu este admis să avem o părere
preconcepută în cadrul dualități Yin-Yang„
că tot ce este YANG este bun”, iar„tot ce
este YIN este rău”, excesul din
unul sau altul este foarte periculos.
Mai spunem ceva despre sare, un consum exagerat
de sare(începătorii acumulează doze ridicate
datorită yanghizării) poate duce la o iritabilitate
excesivă, un blocaj mental și uneori
chiar o încetinire a funcțiilor motrice și a
reflexelor. Asta mai ales la subiecții care au
abuzat de produse animale. Orice exces de sare la copii
este periculos, pentru că le poate opri
creșterea. O alimentație vegetariană fără
sare este un pericol de moarte prin
descompunere. Unul din părinții macrobiotici„GEORGES
OSHAWA” a dat niște sfaturi ale regimului standard
de preparare a alimentelor(pe care uni l-au numit„Directive
Preparatorii”) și noi îl vom da tabel.
Nr.
|
„DIRECTIVE
PREPARATORII” de „GEORGES
OHSAWA”
|
1
|
Consumați
mai ales cereale complete(orez, grâu, hrișcă, grâu dur, sorg,
secară, mei, ovăz, porumb, orz etc...) sub formă de grăunțe,
fulgi, sau făini. Gătiți-le după gustul dumneavoastră, fierte
în apă(cu apă de 2-3 ori volumul lor), sub presiune, la cuptor,
fripte sau prăjite, folosind un minimul de ulei vegetal(de
preferință susan, rapiță, floarea soarelui sau măsline).
5-10% leguminoase(soia, năut, linte) sunt complement foarte util.
|
2
|
Sărați
cu sare marină, nerafinată, sos și pastă de soia(tamari și
miso) și goma-sio(amestec de sare și susan prăjite și pisate).
|
3
|
Consumați
o cantitate mică de apă(subînțelegând și crema de cereale,
mâncărurile, băuturile, supele, fructele) în așa fel să
urinați de 3-4 ori pe zi bărbații și de 2-3 ori pe zi femeile.
|
4
|
Mâncați
10-30% legume, alegând dintre cele mai Yang: morcov, napi, ceapă,
varză, barba caprei(salată), păpădie, scaieți etc...
Evitați-le pe cele Yin precum cartofii, roșiile, vinetele;
gătiți-le înăbușit după ce le-ați dinstuit(călit) în
puțin ulei vegetal.
|
5
|
În
plus n-aveți nevoie decât de aer!
|
6
|
Încetați
să consumați zahăr și tot ce este îndulcit(băuturi, produse
de patiserie etc...) chiar cu zaharuri pretinse a fi rafinate.
|
7
|
Încetați
să consumați fructe, mai ales fructe provenind din țările
calde.
|
8
|
Nu
mâncați nici o legumă care nu este de sezon sau care este de
proveniență îndepărtată, în afară de cazul când
conservarea naturală a legumelor o permit.
|
9
|
Nu
mâncați nici fructe nici legume cultivate cu ajutorul
îngrășămintelor chimice sau care au fost protejate cu
insecticide.
|
10
|
Evitați
cafeaua, ceaiul din comerț(colorat artificial), ciocolata ,
sucurile de fructe, băuturile alcoolice, condimentele și
conservele.
|
11
|
Produse
animale: cărnuri, lapte și brânzeturi, ouă, mezeluri, pește,
păsări etc... nu sunt nici ele recomandate. Cele mai periculoase
sunt cele carea provin de la creșterea intensivă)n.t a
animalelor)
|
12
|
Masticați
cât puteți mai mult:„beți-vă alimentele”, aceasta este
esențial pentru a ne limpezi gândirea. Gustul cerealelor este
cel mai bun prieten al vostru, faceți-vă timp să conversați cu
el(savurați gustul cerealelor).
|
13
|
Concluzii:
Vreau să spun că eu nu am făcut niciodată cură cu orez(mai
mult de o dată pe zi nu l-am putut mânca), dar am mâncat
cartofi mai ales prăjiți și de patru ori pe zi(îmi plăceau la
nebunie). Am făcut cură de mere în tinerețe, iar acum fac cură
de prune, piersici, struguri, nuci, arahide, iar iarna cură de
portocale și pere. Iar eu dimineața după ce stau 2 ore cu capul
în jos, mănânc carne (sau salam, sau slănină friptă, sau ouă
prăjite, iar după aceia beau o ceașcă mare de cafea instant
care este dulce. V-am arătat toate aceste încălcări de către
mine ca să înțelegem că eu nu am făcut o yogă vegetariană.
Să luăm un exemplu, dacă eu mănânc o ceașcă cu lapte și
pâine, după jumate de oră simt nevoia să mănânc din nou. La
acest nivel yoghin arderile sunt așa de rapide, încât dacă nu
mănânci ceva consistent, suflul„Samana” îți va arde corpul
fizic. În acest fel tot ce a recomandat domnul Ohsawa este pentru
oameni simpli(animale Zeiești) și nu pentru Yoghini avansați,
care sunt stabilizați în asane, Mantre, Pranayama, cântece
devoționale etc... Eu am introdus această lecție cu scopul ca
dumneavoastră să vă familiarizați cu YIN și YANG în
alimentație și să faceți deosebire dintre ele și să știți
să le aplicați în dieta dumneavoastră zilnică. Referitor la
fructe de-și este recomandat să consumăm puține, datorită
influenței lor dilatatoare Yin, totuși eu mănânc foarte
multe(prune, piersici, struguri, pere, nuci, portocale arahide
etc...). Acest fapt se datorează arderilor rapide și puternice,
care face ca influența lor dilatatoare Yin, să nu se poată
manifesta.
|
Voi
da un exemplu de preparare a orezului după Georges Ohsawa.
Se pune să fiarbă la foc mare orezul(1 măsură de orez + 2
măsuri de apă, sau 1 măsură de orez + 3 măsuri de apă). Cănd
clocotește bine se ia spuma de deasupra și se pune
puțină sare, lăsând să mai dea câteva clocote și luând iarăși
spuma care se adună. Apoi se acoperă și se pune pe un
difuzor de căldură(fund metalic dublu) să fiarbă
încetișor de tot, la foc mic până înghite toată
apa. Cu cât punem mai multe măsuri de apă,
cu atât mai mult vom prelungi timpul de fierbere, în acest
caz pasta de orez va fi mai„cremoasă”. Pentru o
măsură de orez + 2 măsuri de apă, timpul de fierbere
este de 20 – 30 de minute, în acest caz este vorba de
orez complet(adică nedecorticat, neșlefuit). Orezul astfel
preparat se poate utiliza ca atare, sau sub
diferite forme: „Chifteluțe aplatizate
fripte în ulei” sau „chifteluțe tăvălite prin
susan prăjite etc... Vom da ca exemplu de yanghizare a
orezului în tabelul următor.
Numele
preparatului din orez.
|
Felul
cum se prepară.
|
Orez
complet cu Azuki.
|
Se
fierbe pe jumătate o ceașcă de azuki în 1/2 litri de apă cu o
bucată de algă KOMBU timp de 1/2 ore. Se spală orezul în 5-6
ape, se pun 2 măsuri apă la o măsură de orez, puțină sare,
se adaugă azuki deja semifiert și se lasă la fiert împreună 5
minute la foc mare și apoi 20 minute la foc redus. Se poate
fierbe bine în oala sub-presiune. În oala obișnuită timpul se
prelungește la o oră jumate și se adaugă 3 măsuri apă la o
măsură orez.
|
Orez
GOMOKO
|
Se
amestecă orezul fiert cu 5-10% legume fierte.
|
Bile
de orez.
|
Se
presează orezul fiert între palmele umezite în apă sărată,
astfel încât să realizăm niște bile de mărimea dorită și
le frigem în ulei încins până devin crocante. Putem să le
pudrăm cu susan prăjit, gomasio sau gomari(susan prăjit
+tamari) după scoaterea din ulei.
|
Orez
cu susan.
|
La
orezul fiert se adaugă 10% susan prăjit și puțină sare.
|
Bile
de orez cu susan.
|
În
orezul fiert se adaugă 20% susan prăjit și puțină sare și se
fac biluțe.
|
Bile
de orez cu azuki.
|
Din
orezul preparat ca în rețeta„Orez complet cu Azuki” se fac
bile după care le frigem ca în rețeta„Bile de orez”
|
Orez
rumenit (aurit)
|
Orezul
prăjit în tigaie fără ulei(o măsură orez + 2.5 măsuri apă
caldă + sare; se lasă să fiarbă la foc mic o oră sau o oră
jumate.
|
Crochete
de orez.
|
Formăm
chifteluțe din orezul fiert și amestecat cu făină de
grâu(completă dacă se posibil) și le frigem în ulei încins(de
susan dacă este posibil), se poate face și fără făină de
grâu.
|
Orez
OMEDETO (Porte bonheur)
|
Orezul
prăjit sau nu + de trei ori mai puțin azuki(sau 3/4 linguri
azuki, la 1 kg de orez) se pune la fiert cu 10 măsuri de apă,
timp de o oră jumate sau 2 ore, se mai adaugă și puțină sare.
Dacă îl preparăm în oală sub-presiune se pune jumătate din
cantitatea de apă și fierbe o oră.
|
Salată
de orez.
|
Orez
fiert(o măsură orez + 2,5 măsuri de apă), salată verde
mărunțită, morcovi fierți tăiați cuburi, 2 ardei verzi
fierți, în aceiași apă cu morcovi, dar după ce aceștia au
fost scoși din apă, o roșie opărită(depilată, roșia se pune
în salată doar pe timp de vară când e foarte cald), ton,
vinegretă(ulei, oțet, tamari) puțin mai sărată decât o facem
pentru salata verde. Se lasă amestecul acesta câteva ore pentru
a se amesteca gusturile.
|
Cafea
de orez.
|
Se
prăjesc în cantități egale orez, soia(roșie dacă este), grâu
complet și năut(inclusiv coaja și germenele) până devin de
culoare maronie. Se macină. Se fierbe această pudră. Se pune o
lingură plină pentru o ceașcă. Dacă e cazul se adaugă puțină
sare. Se recomandă călduros studenților și „muncitorilor
intelectuali”. Bună în caz de constipație și dureri de cap
cronice. Două lingurițe pline pentru o ceașcă dau un mic dejun
sau un prânz, acesta contribuie la clarificarea ideilor.
|
Concluzii:
|
Ele
sunt multe și aș vrea să spun în primul rând că această
preparare a domnului Ohsawa necesită mult timp de preparare și
multe ingrediente, așa că eu am abandonat tot acest complex de
preparare, mănânc mai simplu, dar nu pot fără carne(nu sunt
vegetarian și nu am fost nici odată). În timpul„Comunismului”
eu mâncam la prânz la cantina-restaurant a întreprinderi (numai
la secția restaurant nu puteam să mănânc unde era mâncarea
preparată pentru comun) în acest caz mâncam și eu orez
pregătit după rețetele domnului Ohsawa. Iar acum mănânc orez
cu sarmale și cu carne, sau orez cu lapte îndulcit cu zahăr.
Iar când e vorba de cafea am cumpărat cafea solubilă de„ORZ”
și o amestec cu cafea solubilă instant și pun mult zahăr(tot
acest amestec îl fac după ochi și nu respect nici o proporție,
dar îmi place mai dulce).
|
Ce
vă rog eu să fiți atenți cum mâncați și să respectați toate
aceste principii pe care le-am arătat în lecția de față. Dacă
nu puteți să vă însușiți aceste două aspecte Yin și Yang în
alimentație, vă rog să studiați cărțile domnului Georges
Ohsawa și a altor autori care au scris
despre MACROBIOTICĂ. Vă voi mai da un tabel cu cele 7
condiții ale sănătății și fericirii în tabel
CELE
7 CONDIȚII ALE SĂNĂTĂȚII ȘI FERICIRII. Apărute
în cartea domnului Georges
Ohsawa„
Filozofia Medicinei Extremului Orient”.
|
Nr.
|
Condiții
ale sănătății.
|
Condiții
ale fericirii.
|
1
|
Fără
oboseală.
|
Să
nu minți niciodată pentru a te proteja.
|
2
|
Poftă
bună de mâncare.
|
Să
fii exact.
|
3
|
Somn
profund.
|
Să
iubești toată lumea.
|
4
|
Memorie
bună.
|
Să
cauți mereu dificultățile, să le găsești, să le combați,
să le rezolvi și să le cucerești cu toată puterea ta.
|
5
|
Bună
dispoziție.
|
Să
fii din ce în ce mai fericit.
|
6
|
Rapiditate
în gândire și în execuție.
|
Să
împarți mereu lumină și fericire în lumea întreagă.
|
7
|
Dreptate.
|
Să
nu ai niciodată îndoieli, să transformi nefericirea în
fericire.
|
În
cărțile care le-a scris domnul Georges Ohsawa amintea
mereu că „ARTA CULINARĂ ESTE ARTA VIEȚII”. Astfel domnia să
se esplică că alimentația ne condiționează de fapt sănătatea,
boala, moartea și fericirea cu alte cuvinte, calitatea vieții
fiecăruia este și va fi mereu în propriile mâini. Pentru aceasta
nu trebuie decât să ne hrănim corect„Conform Legilor
Universului”.
|
Salutul Soarelui(Surya Namaskar)
|
P
|
Principiul Yin și Yang.
|