miercuri, 11 septembrie 2013

Vasile Ivașca,Medicina Tradițională Chineză, Presopunctura,Pentru yoghinii din„Yoga Noastră”,YIN și Yang în alimentație, a Patra lecție.




Yin și Yang în alimentație, felul de evidențiere a celor două.



Știu că vă este greu rețineți atâtea lecții într-un timp așa de scurt, dar eu sunt obligat să vă scriu cât mai repede și cât mai explicit. Iar dumneavoastră încet, veți însuși aceste lecții, și veți înainta cu succes în tainele Yogi. Vom continua cu legendara, Medicina Tradițională Chineză, dar vom căuta să analizăm ce înseamnă YIN(Ida) și YANG(Pingala) în alimentația dumneavoastră, adică: cereale, legume, fructe și alte produse de origine animală. Dacă alegem un sistem de coordonate spațial XYZ, având originea în O. Dacă avem plasat un sportiv care are în mână o sfoară de care este legată o greutate. Dacă sportivul se rotește în jurul punctului O și antrenează în mișcarea sa și sfoara cu greutatea legată, în acest caz se nasc două forțe opuse. Forța pe care o opune sportivul ca sfoara și greutate să nu se îndepărteze de el se numește forță centripetă, deci este o forță care are sensul de la exterior spre interior. Dacă vom da drumul sfori ea se va îndepărta de sportiv, iar forța care îndepărtează sfoara cu greutate de noi se numește forță centrifugă. Astfel YIN este numele dat oricărei forțe(activități) centrifuge, care produce efectul de dilatare a corpului. Iar YANG este numele dat oricărei forțe(activitate) centripetă care produce efectul de constrângere(reducere) a corpului. Vom face un mic tabel.
Caracteristici
YIN
YANG
Simbol

Efectul produs.
Expansiune(dilatare)
Contracție(micșorare)
Forța produsă.
Forța centrifugă.
Forța centripetă.
Se pune problema cum să recunoaștem YIN-ul și YANG-ul? Așa cum am mai spus YIN și Yang nu sunt două valori absolute ci sunt cele două fețe ale aceleiași energii și nu au valoare decât unul în raport cu altul. Toate fenomenele și lucrurile acestei lumi vizibile conțin mai multă sau mai puțină intensitate Yin sau Yang. Totuși în vorbirea curentă se spune„ăsta-i Yin” sau„ăsta-i Yang”. Totuși dacă privim puțin lucrurile, acest mod de analiză simplist duce la o mare confuzie și nu înțelegem esența lui Yin și Yang decât în mod analitic. Totuși în alimentație se va percepe un lucru: că este Yin sau Yang, după cantitatea dominantă din el, vom spune că elementul este Yin dacă în el domină această calitate și este Yang dacă în el domină această calitate. Ca să putem determina cantitatea dominantă există o stare medie„echilibrată” în funcție de care se stabilește calitatea Yin sau Yang. Apa, de exemplu, reprezintă starea lichidă și prezintă următoarele calități: inconsistență, diviziune ușoară, transparență, în ea apare ușor forța centrifugă(dacă forma în care se găsește este distrusă apa se împrăștie foarte ușor), după aceste calități îi vom da calificativul de YIN. Aceasta corespunde după felul cum am dat noi definiția Yin. Să luăm un bob, uscat și foarte dur și având o formă precisă, îi vom da calificativul de YANG. Aceasta corespunde după felul cum am dat noi definiția Yang. În acest bob apar puternice forțe centripete care mențin bobul strâns unit. Mai putem face o clasificare în funcție de densitate: corpurile care plutesc pe apă sânt Yin, iar cele care se lasă la fund sânt Yang. În acest mod putem spune corpurile care au densitatea mai mică ca 1 plutesc și sunt Yin, iar cele care au densitatea mai mare ca 1 cad la fund și sânt Yang(vezi tabloul cu figura 16.). Totuși formele„verticale”, alungite, pline, sunt YIN, iar formele orizontale, îndesate, decupate, sunt trecute la Yang. Vom da niște exemple: sparanghelul este Yin în comparație cu morcovul și pătrunjelul și este Yang în raport cu spanacul. lămurim puțin lucrurile, sparanghelul crește la suprafață și mult vertical deci în el apare o forță centrifugă comparând-ul cu morcovul care crește în pământ(în jos) și este puternic îndesat și în el apare o forță centripetă este normal să fie YIN conform definițiilor noastre(vezi tabloul cu figura 17). Acum vom face o clasificare după culoare: a). culorile violet indică o tendință YIN, b). culorile verde indică o tendință mediană, c). culorile roșu indică o tendință YANG. În acest caz, culoarea este o indicație precisă, totuși ea nu joacă decât un rol secundar, având în vedere caracterul său superficial și schimbător. Exemplu tomata este roșie, însă este Yin datorită conținutului ridicat de apă. Să mai luăm un exemplu, napul care este rotund și este Yang, dar la partea sa superioară apare culoarea violet, iar varza roșie este în realitate o varză violet, mult mai Yin decât varza verde, iar sparanghelul are foi interioare violete, trădând natura sa profundă de Yin. Una din caracteristicele importante ale legumelor este conținutul în apă și aciditatea etc. În acest caz lăcomia după câștiguri mari, împing mulți agricultori spre legume și fructe mari și frumoase, dar cu un conținut ridicat de apă, deci Yin. Să mai dau un exemplu din viața mea, se știe că eu am crescut în satul Josani înainte de a veni colectivul în sat(lucrul după modelul Rusesc a pământului) eu mâncam multe fructe și legume. Printre acestea putem aminti„mărul” care era fructul de bază a oamenilor din satul Josani, iar eu mâncam mere toată vara, toamna și iarna până le terminam. Toate lucrările pregătitoare pentru obținerea unei recolte mari se desfășurau într-un ceremonial solemn astfel: După ce iarna noi copii strângeam multă zăpadă la rădăcina pomului(pentru a înflori mai târziu și a avea apă suficientă la rădăcină). Totuși lucrările începeau toamna cu săparea de jur împrejur(cam 3 metri diametru), peste care puneam gunoi de grajd. Iar primăvara timpuriu (dacă se poate la sfârșitul luni februarie) curățam pomi de omizi și tăiam crengile uscate. În acest fel noi nu foloseam nici o chimic-ală, pentru a avem o recoltă mai mare sau să-l stropim cu soluții împotriva insectelor( se făcea totuși un stropit primăvara până pomul nu era înflorit). După recoltare mărul era depozitat în podul șurei(grajdul de vite) în paie, dar care avea totuși o ventilație naturală(vânt), iarna era acoperit cu paie și haine deasupra. Dacă la început mărul cules era Yin, odată cu statul în paie el se Yanghiza și astfel el se îmbogățea în zaharuri foarte dulci și primea o aromă deosebită, era plăcere să-l mănânci, dacă îl miroseai avea un miros parfumat deosebit. În timpul sistemului comunist românesc am observat eu că ceva nu e bine cu merele cumpărate de la Gostat, dar nu era definitoriu că ar fii multe chimicale(merele nu miroseau chimicale) și mai mâncam mere. DupăLovitura de stat împotriva comunismului Românesc, piața românească a fost invadata de mere din Uniunea Europeană, la început le-am mâncat cu greu. Dar la un moment dat între Vishudha chakra și Lalana se formase niște grețuri foarte mari cu gusturi de halenă și parcă se formase vârtejuri în gât. Era ceva insuportabil și atunci am început să analizez cauzele posibile și atunci am dat vina pe mere pentru că mâncasem mere înainte. Analizându-le și verificându-le am observat că unele aveau o soluție la suprafață care nu putea fi eliminată prin spălare cu apă și am hotărâtcurăț mărul, cu grosimea coji de 2 milimetri. Am mâncat mărul, a dispărut din gât toate manifestările, dar chimicalele nu au dispărut, ele erau pătrunse în tot mărul și după un anumit timp nu am mai putut să-l mănânc. Și în acest caz am renunțat pentru totdeauna să mai mănânc merele din Uniunea Europeană. În ultimul timp Uniunea Europeană produce mere ecologice, dar cu preț de trei ori mai mare și într-o cantitate limitată. Sfatul meu este să renunțați la merele din Uniunea Europeană. Cine îmi produse mirosul de halenă, grețuri și vârtejuri în gât, nu era alta decât Marea Zeiță Kundalini care mă avertizase să nu mai consum mere, iar eu ignoram avertismentele Domniei Sale. Dacă Marea Zeiță Kundalini este puternic trezită în corpul subtil a dumneavoastră Ea este cea care distruge otrava, înainte de a pătrunde în sânge. Toate aceste avertismente ale Mari Zeiță Kundalini au continuat de fiecare dată când mâncam mere, dar la un moment dat mi-am dat seama și am renunțat pentru totdeauna la mere(deși mai aveam dorință de a mânca mere). În cazul dumneavoastră care sunteți un yoghin fără ca Marea Zeiță Kundalini să fie puternic trezită și corpul dumneavoastră subtil prin funcțiile sale fiziologice(învelișul de Pranayama slăbit) nu va putea elimina, otrava, ea va pătrunde în sângele dumneavoastră și de acolo în tot corpul. Totuși printre dumneavoastră s-ar putea să fie un medic și să spună că în gât apar grețuri și datorită unui protozoar numit giardia(sau lamblia) care are dimensiuni microscopice și trăiește în intestin. Infecția se face prin apă, alimente contaminate și muștele au rol în răspândirea boli. Boala se numește Giardioza(sau lambliaza) și se manifestă prin dureri abdominale(colici), vărsături, diaree, tulburări nervoase, chiar convulsii. Totuși fenomenele produse în gât de Marea Zeiță Kundalini au o intensitate mult mai mare și se manifestă virulent. Despre Giardioza(sau lambliaza) putem spune că se hărănește cu magneziul din intestinele dumneavoastră și astfel vă produce o puternică insuficiență de magneziu. O să mai discutăm despre Giardioza(sau lambliaza) pentru că eu nu sunt de acord cu factori de transmiterea boli(la acești factori eu aș mai adăuga blocajul chakrei Lalana). Jocul YIN – YANG. Pământul este Yang în comparație cu atmosfera (mai ridicată și mai puțin densă). Dacă privim suprafața solului care este linia de separație a Yin și Yang vom constata o inversiune a semnificației formelor. Astfel, formele verticale ale morcovului, barba caprei și salată, sunt indicii Yang, corespund unei mișcări descendente, adică unei forțe centripete îndreptată către centrul pământului. Și mai avem rădăcinile ramificate ale salcâmului, rizomii cartofului, miceliul ciupercilor, sunt subterane, dar sunt în plan orizontale și asta le face să fie YIN. Cănd vom studia o plantă, după inventarul caracterelor fizice, este bine să situăm planta studiată după valoarea sa biologică: crește ea rapid ca sparanghelul, roșia, ciuperca, sau cere un timp lung de maturitate precum morcovul, păpădia, cerealele? O găsim în mod natural primăvara, vara și toamna? Petrece planta iarna în pământ? (frigul Yanghizează). Provine planta respectivă dintr-o regiune rece, dintr-o țară însorită? Dintr-o cultură în seră? Astfel cea ce este Yang este mai avid de apă decât cea ce este Yin, în acest caz Yang atrage Yin, iar Yin respinge Yin. În acest caz prin fierbere (gătirea pe foc, deci principiul Yang) a Yin-ului apei se ajunge la penetrarea sa. Invers, marele Yin a uleiului utilizat în prepararea unui fel de mâncare va favoriza penetrarea Yang-ului la gătirea pe foc. Făina de hrișcă(mai ales prăjită), kuzu(vezi explicația), „pompează” literalmente apă, în timp ce legumele și fructele o resping mai degrabă. Sarea, foarte Yang(extremitatea Yang a imensități Yin a mări) penetrează mai ușor elementele Yin pe care le yanghizează, producând eliminarea apei și acidități. În acest caz Yin(apa) este atras înspre exterior prin sare adăugată, după un anumit timp de coacere(fierbere), în acest caz spunemsarea a penetrat fiind atrasă de natura Yin a elementului. Dacă analizăm puțin lucrurile vom vedea că Yin-ul eliminat este atras la rândul său și revine către centru unde el se yanghizează la rândul său. Efectul sării se observă imediat când este adăugat la o legumă verde în timpul gătiri înăbușite. O legumă rădăcină se va înmuia în timp mai îndelungat. În acest caz vom compara cantitatea de sare care o poate „înghiți” o roșie, un cartof sau o ciupercă, cu cantitatea de sare absorbită de o cereală, un morcov sau o cicoare de iarnă(veți vedea ce multă sare absorb primele), pentru că sunt foarte Yin(au multă apă). Putem trage o concluzie: că pe vreme rece (Yin), noi simțim nevoiaconsumăm mai puțină apă, iar când vremea este caldă(Yang) simțim o nevoie acută să consumăm mai multe alimente Yin și băuturi(apă) și de asemenea, în mod necesar sare, pentru a le asimila. Eu v-am arătat pănă acum diferite metode de a recunoaște un„bun Yang” și un„Yang rău sau un „bun Yin” și unYin rău”. Toate aceste cunoștințe se dobândesc prin cunoaștere, perseverență și o puternică răbdare. La început veți face multe greșeli în clasificarea Yin sau Yang, dar odată cu trecerea timpului veți căpăta experiență mai multă. Vom face un tabel pentru clasificarea comparativă relativă a alimentelor.
CLASIFICAREA COMPARATIV RELATIVĂ A ALIMENTELOR.
Nr.
YANG
YIN
1
Cereale
Cereale: în spic
Leguminoase
Leguminoasele:în păstaie, în înveliș(cățel)
2
Grâu
Grâu: spice adunate(restrânse)
Porumb
Porumb: spice dilatate, tulpină mare.
3
Azuki
Azuki: mic, rotund.
Bobi
Bobul: mare, verde.
4
Animal
Sânge: roșu și cald.
Vegetal
Sevă: verde, rece, ascendent.
5
Brânză
Brânza: coagulează și curge.
Unt
Untul, plutește pe lapte.
6
Ouă
Oul este o grăunță.
Lapte
Laptele dilată mamele.
7
Morcov
Morcovul plonjează în pământ.
Dovleac
Dovleacul este afară(pe orizontală)
8
Dovleac
Dovleac este rotund, plat.
Dovlecel
Dovlecel se dilată în lungime.
9
Legumă
Legumă: crește aproape de sol.
Fruct
Fructul. Crește pe ramuri (depărtat de sol).
10
(Sălbatic)
Sălbaticele: sânt mai mici și rezistente.
(De grădină)
De grădină: sânt uscate, suple. Mai mari.
11
Măr
Măr: fructul crește în jos.
Pară
Para: crește în sus.
12
(de câmp)
Un copac de câmp, „de drumul mare”.
(de livadă)
Trăiește mai mult.
13
Rădăcină
Rădăcină crește în jos.
Frunză
Frunză crește în sus.
14
Compot
Compotul primește acțiunea focului.
Fruct crud
Fruct crud: primește acțiunea sării.
15
Oleaginoase
Uleiul este seva.
Uleiuri
Yin, extrasă prin presiune.
16
Ulei de rapiță
Rapița petrece iarna în pământ.
Ulei de arahide
Arahidele sunt plante tropicale.
17
Sare
Sare cauterizează.
Zahăr
Zahăr infectează o plagă.
18
Cafea de orz
Orz prăjit și fiert.
Bere
Fermentat
19
Murătură în sare
Sarea extrage aciditatea
Murătură în oțet
Oțetul parfumează.
20
Vin alb


Vin roșu
Vinul roșu este mai degrabă vin violet.
21
Cicoare de iarnă
Andivă: galben(obscuritate)
Anghinare
Anghinare: violet înăuntru.
Concluzie, dacă analizăm puțin tabelul vom observa cu ușurință clasificarea relativă a acestor alimente. Să dăm un exemplu: luăm o plantă care crește în zonă cu multă apă pe vale(zona Yin) și aceiași plantă care crește pe deal(zona Yang) și le comparăm vom vedea că planta de pe deal e Yang, iar cea din vale este Yin(deși sunt aceleași plante).
Mai rămâne o noțiune de lămurit în cadrul alegeri, preparări și fabricări alimentelor și anume cum facem„echilibrul” între Yin și Yang. Acest echilibru între Yin și Yang nu se obține printr-o etică sentimentală sau filozofică ci este rezultatul unei căutări și a unei experimentări continui. Totuși eu vă zic să începeți prima dată să vă însușiți prin gust, miros, pipăit și privire ce înseamnă Yin și Yang și după aceia să le echilibrați. Să zicem că am făcut o mâncare cu un puternic echilibru între Yin și Yang(deci un echilibru static) în acest caz am obținut o compoziție ideală(mâncare). Dacă atunci consumăm mâncarea vom avea acest echilibru(dar acest echilibru este într-o perpetuă mișcare). Dacă punem mâncarea la frigider ea se yanghizează și când o mâncăm a doua zi trebuie s-o încălzim, dar echilibru Yin – Yang este modificat, eu vă zic să încercați faceți din nou echilibrarea. Mai putem avea un control de echilibrare și prin scaune și urine. Astfel urinele prea frecvente ne arată că avem un exces de Yin, adică țesuturile sunt prea dilatate și au un tonus slab. Excesul de lichide se datorează mai multor factori: a). Pentru a curăța rinichii, b). lucrăm într-un mediu prea cald și pentru echilibru consumăm multe lichide, c). mâncăm anumite mâncăruri care ne cere să bem apă. Tot acest exces de lichide în corp pe termen lung duce la dilatarea țesuturilor și apoi a întregului corp. Un om sănătos are în medie, 3 – 4 urinări pe zi( la femei sunt mai puține, întrucât ele sun de constituție Yin și beau în general mai puține lichide). Prin controlul urinărilor pe zi ne putem da seama dacă suntem sau nu bolnavi. Urina trebuie să fie de un galben frumos, auriu fără depuneri. Prea închisă la culoare, indică un exces de Yang, totuși dacă este roșu spre maronie acolo este un cancer. Am fost la spital când unchiul Moldovan Ion a fost bolnav și doctorița i-a luat urină și avea culoarea roșu spre maronie, iar doctorița a spus că are cancer și a murit în două săptămâni. Tot aceiași probă am văzut-o și la fretele meu Gheorghe(și el a murit într-o săptămână). Ei nu au făcut yoga, a fost pentru mine ultima dată când am mers la spital și am asistat la moartea cuiva. Aceste ființe umane sunt puternic ignorante și nu fac nici odată Pranayama, vă rog să nu vă pierdeți timpul cu ele, vă duc numai în mocirla creației. Scaunele care au o regularitate normalăarată că sunteți un om sănătos. În acest caz scaunele sunt bine formate, de un miros agreabil( așa se spune că au mirosul gazului metan), plutesc pe apă, au o culoare de chihlimbar și ies cu o mică forțare, doar în câteva secunde. Să vă povestesc o întâmplare de a mea din anul 1985, în acea perioadă făceam parte din echipa de șah a Fabrici de Mobilă din Arad. Aveam de 2 ori pe săptămână antrenament și în acest fel trebuia să mă duc la Wc-ul săli , după ce m-am ușurat, am tras apa și am plecat, nu am observat nimic. Dar după un an am observat că scaunul meu nu merge la fund și am tras apa și nici atunci nu a mers la fund, am stat până s-a umplut bazinul și iarăși am tras apa, nici de data aceasta nu am reușit să elimin tot scaunul, totuși ceva mai plutea la suprafață și am plecat. În urma mea a intrat un domn mai în vrâstă, care când a venit în sală a strigat în„gura mare”, care a fost la Wc și nu atras apaeste o chestie de bun simț”. Eu nu am zis nimic că eu trasasem apa de două ori. Acasă ca să scap de scaun aveam o găleată cu apă pe care a turnam în Wc. Deci plutitul pe suprafață a scaunului(scaunul este de principiul Vata) vă arată sunteți foarte sănătos. Dacă scaunul coboară în apă(scaunul este de principiul Kapha), vă arată că aveți o dereglare în corp. Acum când sunt yoghin avansat, scaunul îl fac o dată pe zi, o dată la două zile, sau o dată la trei zile și atunci într-o cantitate medie și va pluti puternic pe apă, numai cu 2-3 rezervoare de apă îl puteți elimina. Un exces de Yang aduce după sine scaune închise la culoare, tari, în biluțe, grele (scufundându-se în apă), în acest caz veți simți aveți un corp greu(mai ales când fugiți). Un exces de Yin dă scaune moi, mirositoare, divers colorate, care vă indică faptul, că aveți numeroase dereglări. Tote aceste observații asupra urinei și scaunelor trebuie să se facă în decurs de o săptămână. Este necesar să yanghizăm propriul corp în mod progresiv. Totuși în viața de toate zilele există o dorință activă la om pentru alimente de tip Yang, iar la polul opus se manifestă o aversiune sistematică față de tot ce este Yin. Să vă arat un exemplu din viața mea, așa după cum v-am spus m-am născut în satul Josani și acolo aveam grădini mari și ca îngrășământ foloseam gunoiul de grajd bine fermentat. În grădină aveam multe legume naturale mari și frumoase, vă voi da un exemplu„roșia”(are culoare roșie, dar este Yin, conține multă apă), când voiam să mănânc(la noi se mâncau cu slănină) roșii, mergeam în grădină să îmi aleg roșiile, alegeam după formă, mărime, miros și starea de coacere, iar după ce mâncam îmi formam și gustul care trebuie să îl aibă o roșie care e puțin yanghizată. În perioada comunistă am cumpărat roșii de la cetățeni particulari, cele de la gostaturi nu le puteam mânca. Iar acum roșiile care sunt în Mol-uri nu le pot mânca și le-am aruncat, iar roșiile care le cumperi de la piață trebuie să fii atent, uni proprietari folosesc chimicale. Totuși în viața de zi cu zi nu putem trăi fără un minimum de Yin(apă minim 2 litri pe zi). Este greșit să credem că vom echilibra un surplus de Yin mâncând imediat un Yang compensatoriu. În acest sens când vedemavem un corp dilatat(exces de Yin) de apă vom face un tratament de durată cu alimente yanghizate, care trebuie să fie progresiv, regulat și foarte lent aplicat. În acest fel este preferat un echilibru între Yin mic și Yang mic, față de Yin mare și Yang mare. De aceia vorba bucătaruluidelicatețea în bucătărie aduce suplețe în viață, în timp ce extremele provoacă suișuri și coborâșuri, chiar dacă ele sunt luate împreună și perfect echilibrate. Să tragem o concluzie care sunt criteriile unui bun echilibru între YIN și YANG(vezi tabelul).
Nr.
CRITERII ALE UNUI BUN ECHILIBRU ÎNTRE YIN ȘI YANG.
1
Menținerea controlului perfect a scaunelor și urinei zilnice.
2
Dacă nu faceți bășici pe piele și nici insolație.
3
Dacă țânțarii nu vă mai deranjează.
4
Dacă nu aveți crampe și nici dureri de șale.
5
Dacă nu transpirați pur și simplu pentru că e cald.
6
Dacă nu aveți migrene, nici chiar o singură zi pe an.
7
Dacă nopțile dumneavoastră sunt calme și trezirea voastră este ușoară.
8
Concluzie: atunci înseamnă că echilibru dumneavoastră alimentar este corect, totuși acest echilibru nu se poate obține numai după 2 până la 3 ani de muncă. Eu vă recomand să nu vă descurajați(munca în timp vă va duce la cunoaștere).
Yanghizarea”: Acest cuvânt pare simplu, dar greu de realizat (pentru uni greu de înțeles), totuși termenul desemnează un ansamblu de efecte, precum gătirea(focul), uscarea, acțiunea sări, presarea sau acțiunea timpului etc., toate aceste efecte influențează factori YANG. Totuși yanghizarea are un aspect ascuns și greu de înțeles de omul simplu (neinițiat în echilibru Yin și Yang). Să luăm un exemplu, eu mă duc de multe ori să cumpăr pâine de la brutărie și îi zic doamnei să îmi dea pâinea arsă, ea îmi pune două pe masă să aleg. Și eu aleg, care este arsă și pătrunsă în adâncime de foc, iar doamna îmi spunesănătoși sunt cei care mănâncă pâine arsă”. Să nu vă păcălițiluați pâine arsă, dar care a stat mai mult în magazin e umezită și e pătrunsă de Yin. Scopul yanghizări este de-a avea un corp armonios și o gândire limpede. Nu trebuie să tragem o concluzie greșită Yin și Yang ar fi o unitate dialectică, ci Yin și Yang sunt două aspecte ale aceleiași energii. Dacă analizăm puțin această calitate Yin -Yang a alimentelor vom vedea că aceasta este un factor deosebit, față de vitalitatea sau de virtuțile nutritive. Astfel un aliment gătit poate părea„mort” deși în realitate el conține foc, sare, presiune, timp. Toate aceste valori intrinseci ale alimentelor,Yin și Yang sunt precum vitaminele și proteinele. Alimentele nu se pot debarasa de ele, Yin-ul și Yang-ul aparțin alimentelor. Mișcarea vieți este o spirală centripetă, în acest mod noi încercăm reproducem această mișcare spirală ca să asimilăm mult Yang(vezi tabloul cu figura 21. SPIRALA YANG). Se știe că Soarele se găsește pe un braț spiral în Galaxia noastră„Calea Lactee”. Toată acestă poziție îi dă Soarelui o anumită forță YANG, care este transmisă planetelor și ființelor din sistemul său planetar. Să luăm un exemplu să zicem că avem un sistem planetar care este situat aproape de centrul spiralei, acolo forța Yang va fi enorm de mare, iar ființele care vor locui în acele locuri, vor trebui să aibă în compoziția corpului puțină apă(Yin). Dacă analizăm evoluția omeniri pe pământ, vom vedea inteligența omului a evoluat numai atunci când omul a consumat mâncare fiartă(Yang) și în acest mod focul (Yang) diferențiază omul față de animal. Vom da câteva recomandări: a).Yanghizați legumele și chiar fructele și evitați alimentele Yin. b). Tot ce este încărcat de forța centripetă, concură la creșterea polarității noastre Yang și în acest fel noi ne facem un corp subtil(Yang) care ne va permite să avem întrupări cât mai aproape de centrul spiralei. c). Invers Yin-ul în exces distruge, lichefiază (micșorează) capacitățile noastre și produce dilatarea(împrăștierea) corpului. d). Yanghizarea mai înseamnă a face ca alimentele să fie penetrate de foc prin intermediul călduri, sării, presiuni și timpului. e). Yanghizarea mai reprezintă, deplasarea în spirală creatoare, spre centrul ei, în acest sens forța Yang(centripetă) restrânge țesuturile organice și le tonifică. Cea ce duce și la o mai mare armonie în funcționarea diferitelor organe. f). După aceia elementele Yin ale alimentației, vin să dinamizeze acest„miez” de energie, permițând apoi exteriorizarea calităților noastre și comunicarea cu lumea exterioară. g). O alimentație ne-yanghizată va duce repede la dispersia forțelor până la epuizare. h). A yanghiza o legumă, înseamnă a o încălzi încetișor până ce ea devine aparent transparentă, sticloasă(crocantă), iar culoare să se deplasează spre nuanțe mai calde. i). Este bine să yanghizezi cu ajutorul unei mici cantități de ulei vegetal, a cărui calitate Yin permite Yang-ului din foc penetreze leguma. Dacă punem apă ea nu face decât să producă fierberea legumei. Totuși după ce am terminat yanghizarea vom pune puțină apă, pentru a diminua puțin din Yang. j). O cantitate mică de alimente Yin trebuie să însoțească mereu alimentele Yang, pentru a facilita asimilarea lor. k). La fel o cantitate mică de alimente Yang va însoți alimentele Yin, pentru a evita dispersia energiei lor. l). Totuși trebuie să fim foarte atenți când facem yanghizarea, ea este o acțiune delicată, cu multă blândețe și fără violență. O yanghizarea prea puternică, exceptând cazurile particulare, sfârșește prin producerea de îndărătnicie și duritate a gândirii, producând un efect contrar a cea ce urmărim. m). Nu este admis să avem o părere preconcepută în cadrul dualități Yin-Yang„ că tot ce este YANG este bun”, iar„tot ce este YIN este rău”, excesul din unul sau altul este foarte periculos. Mai spunem ceva despre sare, un consum exagerat de sare(începătorii acumulează doze ridicate datorită yanghizării) poate duce la o iritabilitate excesivă, un blocaj mental și uneori chiar o încetinire a funcțiilor motrice și a reflexelor. Asta mai ales la subiecții care au abuzat de produse animale. Orice exces de sare la copii este periculos, pentru că le poate opri creșterea. O alimentație vegetariană fără sare este un pericol de moarte prin descompunere. Unul din părinții macrobiotici„GEORGES OSHAWA” a dat niște sfaturi ale regimului standard de preparare a alimentelor(pe care uni l-au numit„Directive Preparatorii”) și noi îl vom da tabel.
Nr.
DIRECTIVE PREPARATORII” de „GEORGES OHSAWA”
1
Consumați mai ales cereale complete(orez, grâu, hrișcă, grâu dur, sorg, secară, mei, ovăz, porumb, orz etc...) sub formă de grăunțe, fulgi, sau făini. Gătiți-le după gustul dumneavoastră, fierte în apă(cu apă de 2-3 ori volumul lor), sub presiune, la cuptor, fripte sau prăjite, folosind un minimul de ulei vegetal(de preferință susan, rapiță, floarea soarelui sau măsline). 5-10% leguminoase(soia, năut, linte) sunt complement foarte util.
2
Sărați cu sare marină, nerafinată, sos și pastă de soia(tamari și miso) și goma-sio(amestec de sare și susan prăjite și pisate).
3
Consumați o cantitate mică de apă(subînțelegând și crema de cereale, mâncărurile, băuturile, supele, fructele) în așa fel să urinați de 3-4 ori pe zi bărbații și de 2-3 ori pe zi femeile.
4
Mâncați 10-30% legume, alegând dintre cele mai Yang: morcov, napi, ceapă, varză, barba caprei(salată), păpădie, scaieți etc... Evitați-le pe cele Yin precum cartofii, roșiile, vinetele; gătiți-le înăbușit după ce le-ați dinstuit(călit) în puțin ulei vegetal.
5
În plus n-aveți nevoie decât de aer!
6
Încetați să consumați zahăr și tot ce este îndulcit(băuturi, produse de patiserie etc...) chiar cu zaharuri pretinse a fi rafinate.
7
Încetați să consumați fructe, mai ales fructe provenind din țările calde.
8
Nu mâncați nici o legumă care nu este de sezon sau care este de proveniență îndepărtată, în afară de cazul când conservarea naturală a legumelor o permit.
9
Nu mâncați nici fructe nici legume cultivate cu ajutorul îngrășămintelor chimice sau care au fost protejate cu insecticide.
10
Evitați cafeaua, ceaiul din comerț(colorat artificial), ciocolata , sucurile de fructe, băuturile alcoolice, condimentele și conservele.
11
Produse animale: cărnuri, lapte și brânzeturi, ouă, mezeluri, pește, păsări etc... nu sunt nici ele recomandate. Cele mai periculoase sunt cele carea provin de la creșterea intensivă)n.t a animalelor)
12
Masticați cât puteți mai mult:„beți-vă alimentele”, aceasta este esențial pentru a ne limpezi gândirea. Gustul cerealelor este cel mai bun prieten al vostru, faceți-vă timp să conversați cu el(savurați gustul cerealelor).
13
Concluzii: Vreau să spun că eu nu am făcut niciodată cură cu orez(mai mult de o dată pe zi nu l-am putut mânca), dar am mâncat cartofi mai ales prăjiți și de patru ori pe zi(îmi plăceau la nebunie). Am făcut cură de mere în tinerețe, iar acum fac cură de prune, piersici, struguri, nuci, arahide, iar iarna cură de portocale și pere. Iar eu dimineața după ce stau 2 ore cu capul în jos, mănânc carne (sau salam, sau slănină friptă, sau ouă prăjite, iar după aceia beau o ceașcă mare de cafea instant care este dulce. V-am arătat toate aceste încălcări de către mine ca să înțelegem că eu nu am făcut o yogă vegetariană. Să luăm un exemplu, dacă eu mănânc o ceașcă cu lapte și pâine, după jumate de oră simt nevoia să mănânc din nou. La acest nivel yoghin arderile sunt așa de rapide, încât dacă nu mănânci ceva consistent, suflul„Samana” îți va arde corpul fizic. În acest fel tot ce a recomandat domnul Ohsawa este pentru oameni simpli(animale Zeiești) și nu pentru Yoghini avansați, care sunt stabilizați în asane, Mantre, Pranayama, cântece devoționale etc... Eu am introdus această lecție cu scopul ca dumneavoastră să vă familiarizați cu YIN și YANG în alimentație și să faceți deosebire dintre ele și să știți să le aplicați în dieta dumneavoastră zilnică. Referitor la fructe de-și este recomandat să consumăm puține, datorită influenței lor dilatatoare Yin, totuși eu mănânc foarte multe(prune, piersici, struguri, pere, nuci, portocale arahide etc...). Acest fapt se datorează arderilor rapide și puternice, care face ca influența lor dilatatoare Yin, să nu se poată manifesta.
Voi da un exemplu de preparare a orezului după Georges Ohsawa. Se pune să fiarbă la foc mare orezul(1 măsură de orez + 2 măsuri de apă, sau 1 măsură de orez + 3 măsuri de apă). Cănd clocotește bine se ia spuma de deasupra și se pune puțină sare, lăsând să mai dea câteva clocote și luând iarăși spuma care se adună. Apoi se acoperă și se pune pe un difuzor de căldură(fund metalic dublu) să fiarbă încetișor de tot, la foc mic până înghite toată apa. Cu cât punem mai multe măsuri de apă, cu atât mai mult vom prelungi timpul de fierbere, în acest caz pasta de orez va fi mai„cremoasă”. Pentru o măsură de orez + 2 măsuri de apă, timpul de fierbere este de 20 – 30 de minute, în acest caz este vorba de orez complet(adică nedecorticat, neșlefuit). Orezul astfel preparat se poate utiliza ca atare, sau sub diferite forme: „Chifteluțe aplatizate fripte în ulei” sau „chifteluțe tăvălite prin susan prăjite etc... Vom da ca exemplu de yanghizare a orezului în tabelul următor.
Numele preparatului din orez.
Felul cum se prepară.
Orez complet cu Azuki.
Se fierbe pe jumătate o ceașcă de azuki în 1/2 litri de apă cu o bucată de algă KOMBU timp de 1/2 ore. Se spală orezul în 5-6 ape, se pun 2 măsuri apă la o măsură de orez, puțină sare, se adaugă azuki deja semifiert și se lasă la fiert împreună 5 minute la foc mare și apoi 20 minute la foc redus. Se poate fierbe bine în oala sub-presiune. În oala obișnuită timpul se prelungește la o oră jumate și se adaugă 3 măsuri apă la o măsură orez.
Orez GOMOKO
Se amestecă orezul fiert cu 5-10% legume fierte.
Bile de orez.
Se presează orezul fiert între palmele umezite în apă sărată, astfel încât să realizăm niște bile de mărimea dorită și le frigem în ulei încins până devin crocante. Putem să le pudrăm cu susan prăjit, gomasio sau gomari(susan prăjit +tamari) după scoaterea din ulei.
Orez cu susan.
La orezul fiert se adaugă 10% susan prăjit și puțină sare.
Bile de orez cu susan.
În orezul fiert se adaugă 20% susan prăjit și puțină sare și se fac biluțe.
Bile de orez cu azuki.
Din orezul preparat ca în rețeta„Orez complet cu Azuki” se fac bile după care le frigem ca în rețeta„Bile de orez”
Orez rumenit (aurit)
Orezul prăjit în tigaie fără ulei(o măsură orez + 2.5 măsuri apă caldă + sare; se lasă să fiarbă la foc mic o oră sau o oră jumate.
Crochete de orez.
Formăm chifteluțe din orezul fiert și amestecat cu făină de grâu(completă dacă se posibil) și le frigem în ulei încins(de susan dacă este posibil), se poate face și fără făină de grâu.
Orez OMEDETO (Porte bonheur)
Orezul prăjit sau nu + de trei ori mai puțin azuki(sau 3/4 linguri azuki, la 1 kg de orez) se pune la fiert cu 10 măsuri de apă, timp de o oră jumate sau 2 ore, se mai adaugă și puțină sare. Dacă îl preparăm în oală sub-presiune se pune jumătate din cantitatea de apă și fierbe o oră.
Salată de orez.
Orez fiert(o măsură orez + 2,5 măsuri de apă), salată verde mărunțită, morcovi fierți tăiați cuburi, 2 ardei verzi fierți, în aceiași apă cu morcovi, dar după ce aceștia au fost scoși din apă, o roșie opărită(depilată, roșia se pune în salată doar pe timp de vară când e foarte cald), ton, vinegretă(ulei, oțet, tamari) puțin mai sărată decât o facem pentru salata verde. Se lasă amestecul acesta câteva ore pentru a se amesteca gusturile.
Cafea de orez.
Se prăjesc în cantități egale orez, soia(roșie dacă este), grâu complet și năut(inclusiv coaja și germenele) până devin de culoare maronie. Se macină. Se fierbe această pudră. Se pune o lingură plină pentru o ceașcă. Dacă e cazul se adaugă puțină sare. Se recomandă călduros studenților și „muncitorilor intelectuali”. Bună în caz de constipație și dureri de cap cronice. Două lingurițe pline pentru o ceașcă dau un mic dejun sau un prânz, acesta contribuie la clarificarea ideilor.
Concluzii:
Ele sunt multe și aș vrea să spun în primul rând că această preparare a domnului Ohsawa necesită mult timp de preparare și multe ingrediente, așa că eu am abandonat tot acest complex de preparare, mănânc mai simplu, dar nu pot fără carne(nu sunt vegetarian și nu am fost nici odată). În timpul„Comunismului” eu mâncam la prânz la cantina-restaurant a întreprinderi (numai la secția restaurant nu puteam să mănânc unde era mâncarea preparată pentru comun) în acest caz mâncam și eu orez pregătit după rețetele domnului Ohsawa. Iar acum mănânc orez cu sarmale și cu carne, sau orez cu lapte îndulcit cu zahăr. Iar când e vorba de cafea am cumpărat cafea solubilă de„ORZ” și o amestec cu cafea solubilă instant și pun mult zahăr(tot acest amestec îl fac după ochi și nu respect nici o proporție, dar îmi place mai dulce).
Ce vă rog eu să fiți atenți cum mâncați și să respectați toate aceste principii pe care le-am arătat în lecția de față. Dacă nu puteți să vă însușiți aceste două aspecte Yin și Yang în alimentație, vă rog să studiați cărțile domnului Georges Ohsawa și a altor autori care au scris despre MACROBIOTICĂ. Vă voi mai da un tabel cu cele 7 condiții ale sănătății și fericirii în tabel
CELE 7 CONDIȚII ALE SĂNĂTĂȚII ȘI FERICIRII. Apărute în cartea domnului Georges Ohsawa„ Filozofia Medicinei Extremului Orient”.
Nr.
Condiții ale sănătății.
Condiții ale fericirii.
1
Fără oboseală.
Să nu minți niciodată pentru a te proteja.
2
Poftă bună de mâncare.
Să fii exact.
3
Somn profund.
Să iubești toată lumea.
4
Memorie bună.
Să cauți mereu dificultățile, să le găsești, să le combați, să le rezolvi și să le cucerești cu toată puterea ta.
5
Bună dispoziție.
Să fii din ce în ce mai fericit.
6
Rapiditate în gândire și în execuție.
Să împarți mereu lumină și fericire în lumea întreagă.
7
Dreptate.
Să nu ai niciodată îndoieli, să transformi nefericirea în fericire.
În cărțile care le-a scris domnul Georges Ohsawa amintea mereu că „ARTA CULINARĂ ESTE ARTA VIEȚII”. Astfel domnia să se esplică că alimentația ne condiționează de fapt sănătatea, boala, moartea și fericirea cu alte cuvinte, calitatea vieții fiecăruia este și va fi mereu în propriile mâini. Pentru aceasta nu trebuie decât să ne hrănim corect„Conform Legilor Universului”.

Salutul Soarelui(Surya Namaskar)

P

Principiul Yin și Yang.