vineri, 28 iunie 2013




Vasile Ivașca, Pranayama, Respirația în Yoga, Partea a Patra.


Yoghin Vasile Ivașca  în tinerețe


 Vom continua în cea de a patra lecție cu respirația forțată, știu că vă este greu să efectuați aceste tipuri de respirații, dar nu avem ce face Pranayama este obligatorie în„Yoga Noastră”. Astfel dacă nu vom efectua pranayama, învelișul subtil de prana nu se îmbogăți cu prana. lămurim ce înseamnă cuvântul Pranayama el este format din două cuvinte: a). Prana care înseamnă„respirație”. b). Ayama care înseamnă control. Deci prin Pranayama se înțelege controlul Pranei și a celor 10 forțe vitale(sufluri) ca acționează în corpul dumneavoastră subtil. Pranayama așa cum am arătat în lecțiile trecute începe cu reglarea respirației și se încheie cu obținerea unui control perfect asupra forțelor vitale interioare(curenților vitali). Așa cum am arătat noi la lecția cu suflurile vitale, ele sunt 10, dar cinci Prana sunt sufluri principale: Prana, Apana, Samana, Vyana și Udana. Totuși să mai lămurim ce este Prana în yoga? Astfel cărțile de yoga spun că între minte și trup sau între energia materială și cea mentală, existăPrana” care face legătura între cele două. Termenul de Prana e tradus(interpretat) în diverse moduri: ca„forță vitală”, „energie biologică”, „bio-plasmă” etc. În filozofia și psihologia occidentală a existat o problemă deschisă: cum de mintea, care este de natură psihică, afectează corpul care este în esențasa fizic și material. În cadrul filozofiei Indiene, între corp(deha) și minte(manas), se află Prana ca mijlocitor al celor două substanțe. Ce spun în continuare Indieni că Prana nu este precum mintea: ea este fără simțire, dar nu este nici ca energia fizică grosieră. Ea este o„energie biologică subtilă” care preia„vibrațiile minții” și le transmitenervilor și plexurilor”, după cum transmite„minții vibrațiile fizice”. Conform tratatelor Saivagama, Prana nu e ceva străin conștiinței, ci este prima treaptă a ei. În procesul creației, conștiința universală(samvit) este transformată în primul rând în prana. Astfel Prana este o fază a conștiinței însăși. Eu în„Yoga Noastră” am introdus o„Nouă Gândire despre Prana”. Eu in această yogă nu am folosit cuvântul grecesc psihic(formă specifică de reflectare a realității, proprie animalelor superioare și omului, produs al activității sistemului nervos, precum și totalitatea fenomenelor și proceselor prin care se realizează această reflectare). Acest cuvânt psihic este specific acum medicinei occidentale ei folosesc cuvântulboli psihice”. Eu am folosit cuvântul Manas(mental), iar centrul de unde se face lucrarea am folosit cuvântul de învelișul de Pranayama. Iar cuvântul grecesc„Ontologic” (Ramură a a filozofiei care studiază trăsăturile generale ale existenței), nu l-am folosit nici într-un loc, am dat noi alt model de evoluție de la Zeii Superiori la ființele umane, pentru a vă lămuri studiați din urmă. Iar despre Zeii Greci nu am spus nimic, dacă Zeus s-a născut într-o peșterăînchipuiți ce Mare Zeu poate fi Zeus. Am lăsat literatura, legendele, poveștile să se joace cu Zeii Grecilor, pe noi nu ne interesează. Să mai spunem ceva despre Prana, ce scrie în„Chandoghya Upanishad” capitolul al cincilea.
Nr.
Chandoghya Upanishad, capitolul al cincilea, partea întâi.
1.
Într-adevăr, cine-l știe pe cel mai mare și pe cel mai bun, acela este cel mai mare și mai bun. Desigur, suflu„Prana” este cel mai mare și mai bun.
2.
Într-adevăr, cine-l știe pe cel mai bogat, acela este cel mai bogat între ai săi. Desigur glasul „Vac” este cel mai bogat.
3.
Într-adevăr, cine știe temeiul, acela are temei atât în astă lume cât și în cealaltă. Desigur„Văzul” este temeiul.
4.
Într-adevăr, cine știe împlinirea, aceluia i se împlinesc toate dorințele, atât cele zeiești cât și cele omenești. Desigur„Auzul” este împlinirea.
5.
Într-adevăr, cine știe popasul, la acela este popasul a lor săi. Desigur gândul„Manas” este popasul.
6.
Odată, suflurile vitale(cele 5 principale) s-au sfădit(certat) pentru întâietate spunând: „Eu sunt întâiul! Eu sunt întâiul!”
7.
Mergând la Prajapati(creatorul universului), suflurile i-au spus: „Preafericitu-le, cine este întâiul dintre noi?” El le-a răspuns: Cel la a cărui plecareTrupul arată cel mai rău și mai rău”, acela este întâiul dintre voi.
8.
Glasul(vac) a plecat. Lipsind un an și apoi întorcându-se, el a spus: „Cum ați putut trăi fără mine?”- „Ca muții: fără să vorbim, răsuflând cu suflul, văzând cu văzul, auzind cu auzul și luând aminte cu gândul; așa.” Și glasul și-a luat locul.
9.
Văzul a plecat. Lipsind un an și apoi întorcându-se, el a spus: „Cum ați putut trăi fără mine?”- „Ca orbii: fără să vedem, răsuflând cu suflul, vorbind cu glasul, auzind cu auzul și luând aminte cu gândul; așa.” Și văzul și-a luat locul.
10.
Auzul a plecat. Lipsind un an și apoi întorcându-se, el a spus: „Cum ați putut trăi fără mine?”- „Ca surzii: fără să auzim, răsuflând cu suflul, vorbind cu glasul, văzând cu văzul și luând aminte cu gândul; așa.” Și auzul și-a luat locul.
11.
Gândul(manas) a plecat. Lipsind un an și apoi întorcându-se, el a spus: „Cum ați putut trăi fără mine?”- „Ca pruncii: fără de minte, răsuflând cu suflul, vorbind cu glasul, văzând cu văzul și auzind cu auzul; așa.” Și gândul și-a luat locul.
12.
Dând atunci să plece, suflul„Prana” a smuls și celelalte sufluri(Apana, Samana, Vyana și Udana), întocmai ca un bidiviu care ar smulge pripoanele. Acestea l-au înconjurat, spunând : „Vino , preacinstite ! Tu ești întâiul dintre noi. Nu pleca!”
13.
Iar glasul(vac)i-a spus: „Dacă eu sunt cel mai bogat, tu-mi ești cel mai bogat.” Iar văzul i-a spus : „Dacă eu sunt temeiul, tu-mi ești temeiul.”
14.
Iar auzul i-a spus: „Dacă eu sunt împlinirea, tu-mi ești împlinirea .” Iar gândul(manas) i-a spus : „Dacă eu sunt popasul, tu-mi ești popasul.”
15.
Într-adevăr, ele nu se cheamă nici „glasuri”, nici „văz-uri”, nici „auzuri”, nici „gânduri”. Se cheamă numai„sufluri”, căci toate acestea sunt desprinse din Prana Shakti și au aceiași esență, numai că fac funcții diferite și au culori diferite.
Această întâlnire ipotetică între Prajapati și suflurile vitale nu poate avea loc, deoarece Prana este emanată de Tati Shiva și trebuie să coordoneze și să execute toate muncile din univers. Dacă am face o comparație cu lumea fenomenală. Să dăm exemplu antena de emisie a unui post de televiziune, să presupune că ea ar purta discuții cu undele emise, lucru care nu se întâmplă, deoarece undele sunt emise cu viteza lumini. Tot acest tabel ne arată importanța Pranei Shakti în funcționarea corpului dumneavoastră, care trebuie de acum încolo să o luați în seamă. Vreau să facem o mică recapitulare, tot ce am spus noi până acum despre Prana Shakti. Așa cum am spus noi la PARAVANUL DE PROTECȚIE A MARILOR ZEII, că de aici Tati Shiva emană Prana Shakti. Prana mai în toate cărțile yoghine Indiene e scris provine din cele trei Gunas(calități). Noi nu vom considera acest lucru valabil, dar vom spune că tot ce este făcut în univers e făcut de Prana Shakti. Așa cum am arătat mai sus Prana este o emanație a lui Tati Shiva(Brahman) și argumentăm la nivel de macrocosmos: Prana strânge praful cosmic(praf creat din materie subtilă) și creează cu el Galaxii și Metagalaxii. Tot Prana este cea care face puternica mișcare a Galaxiilor, sistemelor Planetare și alte mișcări ale creației. În microcosmos Prana face toate mișcările și constituie inteligența funcționări corpului subtil, a plantelor,a animalelor(inclusiv om),a materia grosieră. Un exemplu Prana este ceea care atunci când avem o boală, obligă sistemul nervos periferic, să ia măsuri pentru eliminarea boli. Astfel sistemul nervos periferic, transmite sistemul nervos central toată durerea locului respectiv,durere este produsă de Prana ca să ne avertizeze că locul respectiv este bolnav și să ne prezentăm la doctor, să remediem dezechilibrul. Prana intră în corpul uman însoțind procesul respirației, prin apă și prin diferite fructe, sediul pranei în învelișul de pranayama este Lotusul inimi(inima fizică). De aici Prana se împarte în 5 sufluri vitale principale care sunt: Prana,Apana,Udana,Vyana și Samana. Și 5 sufluri vitale secundare care sunt: NagaKurmaKrKaraDevadatta și Dhananjaya, toate aceste sufluri vitale au diferite funcții și acțiuni în corpul fizic și subtil. Canalele prin care circulă Prana în corpurile ființelor umane(animale) sunt: Ida(canalul Lunar) și Pingala(canalul Solar). La yoghini avansați Prana circulă numai pe canalul Sushumna nadi. Prana face cuplajul dintre corpul fizic și corpul subtil, când Prana devine subțire, precum o ață și cu o rezistență longitudinală mică ea se rupe ușor(la acest proces de rupere mai contribuie și tensiunea din chakre). În acest caz legătura dintre Prana și Apana se rupe, ambele sufluri vitale ies din corpul fizic și intră în învelișul de Pranayama se produce moartea corpului fizic. Canalele învelișului de pranayama sunt în jur de 360000(dar noi ca să nu speriem yoghini începători spunem că sunt 72000). Toate aceste canale transportă Prana Shakti, într-un yoghin foarte avansat care a făcut numai Pranayama în viața lui și a terminat cu procesul respirației. Majoritatea acestor canale pornesc din bulbul Kanda și se îndreaptă spre Sahasrara. Deci așa cum am spus noi vom lucra pe corpul subtil, considerăm că ați părăsit corpul fizic. Nu vom folosi cuvântul moarte, pentru că dumneavoastră sunteți un yoghin foarte avansat și știți să lucrați pe corpul subtil(pe învelișul de pranayama). Mai repetăm puțin Prana Shakti nu este o energie precum curentul electric, apa, focul, vântul, mareele și alte tipuri de energie. Care produc lucru mecanic prin ardere în cazul benzinei sau apa prin încălzire sau datorită înălțimi față de nivelul mări(prin cunoscuta formulă m.g.h). Despre Prana Shakti ce spunem noi, că este emanată de Tati Shiva(Brahman) și nu este o gună(calitate) și Ea este înzestrată cu conștiință Divină(a se deosebi de conștiința umană). În acest caz Prana Shakti care acționează într-o Galaxie,într-un sistem Planetar, la nivelul corpului uman, la nivelul corpului unui animal, la nivelul Mamei Pământ(Bhumni Devi) este aceiași, dar Ea face funcții diferite. În acest caz noi spunem în yoga, că Tati Shiva(Brahman) a înzestrat-o cu o asemenea conștiință Divină , încât Prana Shakti recunoaște ce a proiectat Tati Shiva(Brahman) în acea structură și execută lucrarea. Totuși Prana Shakti în procesul creației se consumă sau devine o energie reziduală în-capabilăefectueze funcțiile acolo unde se află. Exemplu Prana Shakti care lucrează în Ajna chakra, după ce își efectuează munca, rămâne un rezidiu de Prana care se depune în jurul chakrei sub forma a două baloane, producând acel dat din cap. Aceste două baloane formate din Prana Reziduală, nu mai au conștiință să conducă procesele mentale din centru de comandă(Ajna), de aceia sunt depozitate acolo. Un om care are baloane mari pe Ajna e puternic stresat, mentalul lui funcționează greoi și cu intermitență. Despre mine pot să spun că am avut cele două baloane foarte mari(infinit de mari), eu simțeam că dau din cap când fugeam tare, dar nu băgam în-seamă acest fenomen. Totuși Marea Zeiță Kundalini mi-a atras atenția într-un mod mai brutal. Când eram elev la școala profesională am avut un coleg, care era foarte invidios pe mine și mă urmărea tot ce fac, atât la învățătură cât și la sport. La învățătură nu era mod de comparație între noi eu eram locul doi pe clasă, iar el era sub media pe clasă. La orele de sport el fiind mai în spate mă urmărea pe mine și vedea că dau din cap, după ce se termina crosul și eram toți împreună el striga cu glas tareDe ce dai tu din cap când fugi”. Tot acest strigăt îl făcea când eram toți adunați să facem bilanțul crosului(să audă toți, el nu era mulțumit să îmi spună numai mie). E adevărat că eu la cros ocupam locul 5-7 din 28 de elevi, iar el între locul 15 și 28. Colegul se numea Bumba Teodor, eu eram prieten bun cu el și nici odată nu mi-aș fi permis să îl critic în mod public. Toată această Prană Reziduală acumulată în Ajna chakra, dacă depășește o anumită cantitate, face așa de mare presiune în cap încât scoate din funcție toate organele care se află în cap. Iar acestă boală la nivel medical este cunoscută sub numele de„Boala Alzheimer”, iar cărțile de medicină spun că nu are tratament. Nu vreau acum să mai lungesc vorba cu colegul meu. Dar de la acest fenomen am tras concluziaexistă o problemă gravă de funcționare a mentalului și capului meu. Acest fenomen m-a preocupat în continuare, dar la care nu am putut dau un răspuns și să îl înțelegcum se formează, numai după anul 2000-2004. Când am spus că funcționează cu intermitență Ajna chakra, cum se manifesta acest fenomen(în alt Blogger vom arăta cum se produce), să luăm un exemplu o lucrare de dictare de la literatură. Noi vedem că și prompterul nostru funcționează tot cu intermitență, să zicem când e linie e deblocat, iar când nu se vede e blocat. În acest caz dacă profesorul care dicta lucrarea repeta numai de două ori: ce se întâmpla cu mine, când eram blocat mâncam litere și pierdeam din text, iar când eram deblocat scriam normal și astfel la corectare a lucrări, jumătate din lucrare era numai roșie. Să mai arat încă un fenomen care se întâmpla: dacă profesorul repeta numai odată eu puteam să rețin numai prima parte a dictări, iar partea de la mijloc încolo o uitam. Să spunem că profesorul dicta de două ori, în acest caz eu puteam să rețin complet prima parte(pentru că o auzeam a doua ori, ce nu rețineam de prima dată rețineam a doua oară). Dar în timp ce eu mă chinuiam cu partea a doua din prima dictare, profesorul dicta partea a doua a lucrări, iar eu nu eram atent decât la repetare, în acest caz puteam să rețin din lucrare foarte puțin. Pentru că el dicta mai departe și eu eram concentrat pe lucrarea din spate. În acest caz mentalul meu(Ajna) funcționa nu numai cu intermitență, ci și cu o fază în urmă. Această solicitare de efort, cu o fază în urmă și intermitență solicită în așa fel centru de comandă(Ajna) încât aceasta se încălzește puternic și randamentul lui scade vizibil. La aducerea lucrărilor corectate de profesor, el mi-a arăta în fața clasei toată lucrarea mea eroșie, de ce nu ești atent mănânci litere, pierzi idei etc. La care eu nu aveam nici un răspuns,am căutat pe parcursul anilor să merg la medic să îmi dea un răspuns, la care medicul meu de familie doamna doctor Vamoșiu mi-a zis că ea nu e credincioasă și că nu crede în yoga. În final toată strădania mea mi-a confirmat, să caut răspuns numai în procedeele yoghine și nicăieri în altă parte. Cele două baloane ale lui Ajna chakra, formate din Prana Reziduală, trebuie să se scurgă prin canalele Ida și Pingala până în Muladhara, iar de aici prin canalele din picioareiasă afară din corpul dumneavoastră. Totuși în Muladhara chakra Prana Reziduală este transformată în materie subtilă, care de fapt esteeterul și care printr-o nouă transformare ajunge să fie aerul grosier. De aceia vă spun eu că atunci când învelișul de Prana este puternic încărcat și toate cele 360000 de nadis-uri sunt pline cu Prana, atunci corpul dumneavoastră nu mai are nevoie de respirație(deoarece aerul este un derivat inferior a lui Prana Shakti). Toate aceste lucruri mai complicare le vom explica și învăța mai târziu, odată cu ridicarea nivelului yoghin al dumneavoastră. Nu puteți să aveți pretenția că tot ce am făcut eu în 4 întrupări în India și 17 ani(din clasa a doua, până la 25 de ani când a apărut carte Yoga în România). Și după aceia încă 17 ani, până în 1990, dumneavoastră să îi faceți în trei luni așa cum spune marele yoghin Indian Swami Shinvananda. Despre Sushumna ca ansamblu spunem că este Triguna(formată din cele trei gune). Când Mare Zeiță Kundalini urcă în Sushumna, acest canal vibrează precum o femeie plină de pasiune. Ce mai vreau să vă spun, atunci când practicați Pranayama mulți ani și vi se golește canalul Sushumna și veți auzi în Anahata chakra, sunetele(notele) Pranavei OM, puternic, atunci respirația va funcționa numai prin canalul Sushumna, concomitent prin ambele nări(și nu alternativ). În acest moment Prana Shakti va circula numai pe canalul Sushumna,iar canalele Ida și Pingala vor ieși din funcția de Pranayama(nu vor mai transporta Prană). În ce sens vor ieși din funcție ele nu vor transporta Prana bună, dar vor transporte Prana Reziduală din Ajna chakra către Muladhara(această Prana Reziduală e depozitată în Ajna de multe întrupări și are o densitate mare). În acest caz în corpul yoghinului se produce următorul fenomen, El nu va mai trăi stările de timp Trecut și Viitor, va experimenta numai timpul Prezent. Ce înseamnă acest fenomen, voi da un exemplu, Zeul Krishna a trăit pe pământ acum 6000 de ani, în mentalul meu va apărea că Eu mă pot adresa Zeului Krishna în orice moment(mai sunt și alte detalii subtile care concură, la această stare de prezent). Știu că mă întrebați de ce eu nu m-am îmbolnăvit psihic, așa cum v-am spus că eu practic asan-ele și Pranayama din clasa a doua. Să mai dau un exemplu: Americani au bombardat în cel de al doilea război mondial cele două orașe Japoneze, Hiroshima și Nagasachi cu bombe radioactive(atomice). Efectul acestor bombe radioactive a făcut ca viața să fie impracticabilă o anumită perioadă de timp. Totuși cea care intră prima să înlăture acest dezastru nuclear este Prana Shakti, ea lucrează încet, dar bine și într-o perioadă 40-50 de ani ea face ca terenul contaminat radioactiv să fie apt pentru viața ființelor umane. Să mai dau un exemplu: Să spunem că un petrolier mare se rupe în bucăți în urma unei explozii o mare cantitate de petrol se deversează în mare pe o lungime de 30 de kilometri. Fauna este distrusă pești, păsările surprins-se de mareea neagră mor pe capete. Oameni sar să dea primul ajutor, încărcând petrolul deversat în tancuri petroliere, înlăturând peștii și păsările moarte. Dar cu toate aceste eforturi umane, ecosistemul biologic nu poate funcționa. De aceia prima care sare să aducă la viață, fauna moartă este Prana Shakti, ea are inteligenta și forță(energie) să restabilească ecosistemul biologic al zonei respective. Pentru a ne face o părere și mai clară despre Prana Shakti. Vom repeta ce am spus noi, când am descris Vishudha chakra am zis că vom aduce Prana în această chakră și o vom menține în mod gradat(la început puțin 2-3 minute, iar cu timpul și până la 30 de minute). Rezultatul va fi că vom obțineJnana”, deci acea cunoaștere superioară care înlăturăignoranța, credința și argumentul” ca mijloc de evoluție yoghină. Ce spun cărțile Indiene în acest caz: „Yoghinul care-și fixează ferm mintea sa(Chitta) asupra acestui Lotus, dobândește întreaga cunoaștere a lui Brahman, devine el un„Jnani”, adică devine posesorul cunoașterii tuturor shastras-urilor, fără a fi nevoit să le citească. Eu am mers cu un pas înainte, pentru că Prana a învins simțurile(vedeți tabelul din față), Vă rog practicați Jnana, ca să puteți arunca la coșul de gunoi ignoranța, credința și argumentul.





Yoghin Vasile Ivașca  și panoul cu Asane, Mantre și Pranayama.

Tablou cu Tati Shiva și Mari Zeii și Mari Zeițe.